Change language: English
In dit artikel vertelt ik je de geschiedenis van het razendsnelle stratencircuit dat door de wijk Pedralbes in Barcelona liep. Op deze typische racebaan passeerden de rijders bijzondere architectuur terwijl ze op hoge snelheid over de lange rechte stukken raasden…
Het ontstaan van het stratencircuit van Pedralbes
In 1946 werd de Penya Rhin Grand Prix, die tot dan toe op Villafranca en Montjuich werd verreden, georganiseerd op een nieuw stratencircuit in Pedralbes. Net als het oude Formule 1-circuit van Montjuich, loopt ook het stratencircuit van Pedralbes door een gelijknamige wijk in de Catalaanse hoofdstad Barcelona.
In 1947 werd de Penya Rhin niet verreden. Doch in 1947 zou deze Grand Prix weer terugkeren naar Pedralbes.
De layout van Pedralbes
Het stratencircuit van Pedralbes werd gevormd door de 4,465 km lange driehoek. Deze werd gevormd door de Avenida del Generalisimo Franco nu Avinguda Diagonal geheten. Hier bevond zich Start/Finish. De Carretera de Cornella a Focas de Tordera, nu Avinguda d’Esplugues. En de Avenida de la Victoria, nu Avinguda de Pedralbes.
Het parcours bestond uit drie lange rechte stukken en een deel met enkele snelle knikken. Dat was eigenlijk het enige uitdagende deel, want alle overige bochten waren straathoeken. Deze straathoeken verbonden de verschillende wegen met elkaar. Ondanks dat de layout voor de rijders weinig uitdagend was, was het razendsnelle circuit zowel bij rijders als publiek erg geliefd.
De layout van Circuit Pedralbes. Klik op het kaartje voor een verslag van een ronde.
De Grand Prix van Spanje
In 1950 werd onder de naam Penya Rhin Grand Prix een race voor Formule 1 auto’s gehouden welke nog niet meetelde voor het kampioenschap. Voor deze gelegenheid werd het parcours uitgebreid met de Passeig de Manuel Girona en de Carrer de Numància.
De lengte van het circuit kwam hierdoor op 6,316 km waarbij het rechte stuk van start/finish werd verlengd van 1,3 naar 2 kilometer en de start/finish lijn op het nieuwe gedeelte kwam te liggen. Tijdens deze Grand Prix werden op het lange rechte stuk snelheden van 280 km per uur gehaald waardoor Pedralbes het snelste stadscircuit van zijn tijd werd.
In 1951 werd op Pedralbes de allereerste officiële Grand Prix van Spanje, meetellend voor het Formule 1 kampioenschap, verreden. In 1952 en 1953 was er geen Spaanse Grand Prix maar in 1954 deed het Formule 1 circus Pedralbes weer aan.
Voor deze gelegenheid werd nog een kleine wijziging aan het parcours aangebracht waardoor de lengte op 6,333 km kwam. Het zou de laatste Grand Prix op Pedralbes worden…
Het einde van het stratencircuit
In 1955 gebeurt tijdens de 24 uur van Le Mans een zwaar ongeluk. Meer dan 80 toeschouwers laten daarbij het leven. In de nasleep daarvan werden wereldwijd races afgelast, zo ook de Grand Prix van Spanje.
Bovendien werden als gevolg van dit ongeluk de veiligheidseisen aan de circuits verscherpt. Dit betekende het einde van het supersnelle stratencircuit van Pedralbes dat sindsdien niet meer gebruikt is.
Het circuit van Pedralbes vandaag de dag
Vandaag de dag is het nog steeds mogelijk het parcours af te leggen doch er is het één en ander veranderd. Zo ligt er nu op het midden van de 50 meter brede Avinguda Diagonal een trambaan, en begint op de plaats waar de eerste bocht lag tegenwoordig een snelweg.
De Avinguda d’Esplugues is nu een gedeeltelijk ondertunnelde stadssnelweg geworden. Het deel met de snelle knikken is nog redelijk in tact, alleen ligt in de eerste knik nu een minirotonde.
Het gedeelte met de snelle knikken begint tegenwoordig met een minirotonde.
De trambaan in de Avinguda Diagonal.
© Tekst & foto’s: Herman Liesemeijer
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast