Change language: English

Deze pagina is gewijd aan de beroemde steile bocht op het circuit van Spa-Francorchamps waarvan velen denken dat deze Eau Rouge heet. Dit is echter niet correct, de werkelijke naam is Raidillon. In dit artikel vertel ik over de aanleg van deze bocht en de ontstane naamsverwarring. Ook uitgebreide informatie over de tijdelijke chicane in 1994.

De wereldberoemde bocht

De Raidillon is de snelle en zeer steile rechterbocht die sinds 1939 de l’Ancienne Douane haarspeldbocht afsnijdt. In de jaren dertig was er een competitie gaande tussen de circuits wie de snelste lay out had. Francorchamps wilde hierin niet achterblijven en dus besloot men tot de aanleg van deze kunstmatige bocht. Deze bocht kent een stijging van 17% en overwint een hoogteverschil van 40,8 meter.

Eau Rouge of Raidillon?

De Raidillon ontpopte zich tot één van de meest geliefde en gevreesde bochten ter wereld. Terwijl je vanuit La Source naar beneden sprint zie je ineens voor je die enorme berg opdoemen wat een zeer intimiderend gezicht is!

Met een toerwagen zal de snelheid bij het naderen van de Raidillon zo’n 200 km per uur zijn, terwijl de Formule 1 auto’s hier tegen de 300 km per uur zitten. Met een goed afgestelde auto kunnen de moedigste rijders deze bocht vol gas nemen! Dit is zeer belangrijk omdat hierna het lange rechte stuk van Kemmel volgt.

Eau Rouge… Raidillon? De naamsverwarring

Een “mondegreen” is een term voor een tekst, meestal van een lied, die massaal verkeerd wordt verstaan en nagezongen. Iets dergelijks is met de Raidillon ook het geval.

Vlak voor deze bocht stroomt de rivier de Eau Rouge onder de baan door. Vlak boven deze rivier ging men vroeger linksaf richting de l’Ancienne Douane haarspeldbocht, en daarom kreeg deze linkerbocht de naam Eau Rouge.

De echte Eau RougeDit is de echte Eau Rouge!

Verkeerde informatie

Volgens sommige bronnen is Raidillon de naam van de linkerbocht bovenaan, die naar de rechte lijn van Kemmel leidt. Dit is echter niet juist! Op de oficiële site van het circuit stond oorspronkelijk deze tekst: “Vernieuwing kwam er in 1939. Francorchamps voegde een artificiële bocht aan het circuit toe, uniek in zijn soort: de Raidillon.

Inmiddels is deze tekst vervangen door de volgende tekst: “Verwijdering van de bocht van de oude douane en bouw van een spectaculaire oprit, die de Raidillon gedoopt wordt. Voor buitenlanders is deze beter gekend als de bocht van de Eau Rouge. ” (Bron: http://www.spa-francorchamps.be).

“Raidillon aan de Eau Rouge”

De naam Raidillon werd dus in 1939 gegeven aan de nieuwe doorsteek naar boven toe! Raidillon komt van het Franse woord raide, hetgeen steil betekent. Raidillon betekent effectief steil pad of steile weg. Met deze kennis kan er dus geen enkele twijfel meer zijn welke bocht hiermee wordt bedoelt! Van de Eau Rouge (bocht) is eigenlijk nog maar een klein stukje overgebleven.

Circuit Spa-Francorchamps - Eau Rouge en Raidillon

Belgische journalisten spreken ook wel van de Raidillon aan de Eau Rouge. Sommigen menen dat dit de officiële naam is. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook jaren gedacht. Doch toen ik hier onderzoek naar deed in het Musée du Circuit te Stavelot kon ik hier geen bewijs van vinden.

Zoals reeds gezegd denken velen dat de Raidillon alleen de linkerbocht na de steile helling is. Doch deze is onderdeel van de Raidillon-combinatie. Alleen over de linkerknik beneden kun je nog twisten of dat de Eau Rouge is omdat het een restant van de oorspronkelijke Eau Rouge-bocht is.

Eau Rouge, een hardnekkig misverstand…

Doordat verslaggevers, en zelfs coureurs, zonder zich in de feiten te verdiepen maar blijven vertellen dat de steile bocht Eau Rouge heet zullen de meeste fans blijven geloven dat dit zo is. Als gevolg van deze napraterij wordt de Raidillon nu massaal voor Eau Rouge uitgemaakt. Een misverstand dat inmiddels wereldse proporties heeft aangenomen!

De Eau Rouge voor 1939Een foto uit het Musée du Circuit te Stavelot. Klik op de foto voor een leesbare vergroting en lees wat er staat over de Raidillon!

Een grappige video over de naamsverwarring rondom ’s werelds beroemdste bocht.

Waarom is “Eau Rouge” zo hardnekkig?

Je weet nu dat de naam van beroemde bocht op Spa-Francorchamps Raidillon is en niet Eau Rouge. Om de één of andere reden is deze discussie altijd zeer verhit.

Reacties hierop zijn in te delen in drie categorieën:

1. De kleinste groep erkent dat Raidillon de correcte naam is en noemt deze ook Raidillon.

2. Veruit de grootste groep volhardt in ‘Eau Rouge’ en verzint een smoes om, ondanks alle bewijzen in dit artikel, de verkeerde naam te blijven gebruiken.

De drie meest gebruikte smoezen zijn:

“Als iedereen ‘Eau Rouge’ zegt dan heet hij in de volksmond ‘Eau Rouge’.”

Het klink op zich redelijk. Maar ook wanneer een grote groep iets fout doet of zegt blijft het fout.

“Voor mij heet hij ‘Eau Rouge’, net als voor miljoenen andere mensen.

Eigenlijk hetzelfde als de voorgaande. Die miljoenen mensen zijn verkeerd geïnformeerd, maar het blijft fout.

“Twee namen voor een bochtencombinatie is teveel, daarom noem ik de hele bochtencombinatie ‘Eau Rouge’.”

Dit is een zeer eigenaardige redenatie. Want voor de bochtencombinatie ‘Maggots, Becketts and Chapel’ op Silverstone lijken drie namen geen enkel probleem. Bovendien, ‘Raidillon’ is eigenlijk de naam van de hele bochtencombinatie.

3. Dan is er ook nog een groep die geen smoezen verzint maar agressief reageert. De boodschapper wordt verbaal neergeschoten en voor zeikerd en nog meer fraaie dingen uitgemaakt.

Not Eau Rouge but Raidillon
Erger jij je er ook aan dat ’s werelds beroemdste bocht bij de verkeerde naam wordt genoemd? Draag dan dit T-shirt om ze de juiste naam te leren! (Klik om te bestellen)

Waarom ‘Eau Rouge of Raidillon’ de gemoederen zo verhit

Naast racecircuits heb ik nog meer interesses. Een daarvan is psychologie. Uit hoogte daarvan fascineert het me dat deze kwestie de gemoederen zo verhit. En dus ging ik op zoek naar een verklaring daarvoor.

Niet met kritiek om kunnen gaan

De meeste mensen vinden het vervelend om kritiek te krijgen. Meestal gaat het om kritiek op een bepaalde gedraging, zoals in dit geval de verkeerde naam gebruiken. Doch vaak wordt dit opgevat als kritiek op iemands gehele persoonlijkheid.

Dit komt voort uit een diepe onzekerheid. Om een fout toe te geven moet je sterk in je schoenen staan. Het is juist een teken van kracht om een fout te erkennen en daarvan te leren. Agressief reageren is juist een teken van zwakte.

Kuddegedrag

Doch de diepste oorzaak van het volharden in een fout is kuddegedrag! Om dat te kunnen begrijpen moeten we terug naar de oertijd, toen mensen in stammen leefden. Het was destijds van levensbelang om niet buiten de groep te vallen. Wanneer je dat wel deed en alleen verder ging was je een gemakkelijke prooi voor vijandige stammen en roofdieren.

Om dus niet buiten de groep te vallen adopteerde men ook de opvattingen van de groep. Deze opvattingen werden opgelegd door de meest dominante persoon in de groep, die zichzelf tot stamhoofd had benoemd.

kuddedieren

Tegenwoordig is het niet meer van levensbelang is om deel uit te maken van een stam. Doch de angst om buiten de groep van familie, vrienden of collega’s te vallen is nog steeds diep verankerd in ons brein.

Dus wanneer bijna iedereen in je omgeving de beroemde bocht op Spa-Francorchamps ‘Eau Rouge’ noemt zijn er maar weinig die durven te zeggen dat het eigenlijk ‘Raidillon’ is. Dit uit angst om door de meerderheid van de groep te worden afgewezen en daarmee buiten de groep te vallen.

De chicane in de Raidillon aan de Eau Rouge in 1994

Het was het tragische jaar 1994. Bij de derde race van het seizoen, de Grand Prix van San Marino op Imola, kwam tijdens de kwalificatie de Oostenrijker Roland Ratzenberger om het leven in de snelle Villeneuvebocht. Het was het eerste dodelijke ongeluk tijdens een Grand Prix weekend sinds 1982 (NB: In 1986 kwam Elio de Angelis om het leven tijdens een Formule 1 test op het Franse circuit Paul Ricard).

Na de eerste schok kwamen al snel de eerste relativeringen, “motorsport is dangerous”. Doch de volgende dag zou de schok nog veel groter zijn toen de legendarische Ayrton Senna tijdens de race crashte in de eveneens uiterst snelle bocht Tamburello en het leven liet. De sport was nu in diepe rouw en wist amper hoe te reageren.

In een emotionele vergadering werd besloten de Grand Prix Drivers Association te heroprichten om zich bezig te houden met de veiligheid van de rijders. Er werden nieuwe veiligheidseisen gesteld aan de circuits, hetgeen er op neerkwam dat veel snelle bochten moesten verdwijnen. Eén van de eersten die de Raidillon ter sprake bracht was Ferraririjder Jean Alesi. Hij verklaarde dat jaar niet op Spa-Francorchamps te zullen rijden, tenzij er drastische veiligheidsmaatregelen zouden worden genomen…

Spa-Francorchamps 1994 - De chicane in the Raidillon aan de Eau Rouge

“Drivers so wrong about Raidillon”

Het resulteerde er in dat langs de Raidillon een tijdelijke chicane werd aangelegd. Voor het volgende jaar was de uitloopstrook vergroot en daarmee de chicane niet meer vereist.

De meeste rijders waren blij dat de Raidillon weer in oude glorie was hersteld, doch er klonken ook kritische geluiden. “Drivers so wrong about Raidillon” schreef BBC commentator Murray Walker in zijn voorbeschouwing. Naar zijn mening was het één van de gevaarlijkste bochten ter wereld en kwam het enthousiasme van de rijders voort uit een soort romantische kijk op deze bocht.

Een zwak punt in het veiliger maken van de Raidillon was de grote betonnen tribune aan de buitenkant van de bocht. Om de uitloopstrook de maximale grootte te geven was deze gedeeltelijk om de tribune heen gelegd. Hierdoor stond de tribune met een hoekpunt in de uitloopstrook! Ter beveiliging had men voor deze hoek een enorme hoeveelheid bandenstapels geplaatst. Inmiddels is deze tribune gesloopt en is de uitloopstrook geasfalteerd

Zie ook: Circuit Spa-Francorchamps – De geschiedenis >>

Wil je meer grappige verwarringen in de auto- en motorsport zien? Bekijk dan deze video!

Tot zover dit artikel over de grootste naamsverwisseling in de auto- en motorsport. Reageer gerust, maar houd het wel netjes 😉

© Tekst en foto’s: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast