Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Mijn ervaring op Hockenheim

Als ik aan Hockenheim denk, dan denk ik aan lange rechte stukken door het woud. Aan tot de verbeelding sprekende topsnelheden van boven de 360 km/h. Ik denk aan de gevechten op de rechte stukken, en soms ook naast de baan zoals Piquet en Salazar in 1982, en aan de uitrem acties voor de chicanes...

Verschillende keren ben ik op weg door Duitsland, richting het zuiden, langs dit langs de autobahn gelegen circuit gereden en zag ik het motodrom. Elke keer nam ik mij voor om, wanneer ik meer tijd had, hier eens een kijkje te gaan nemen. Toch was het pas in 1999 dat ik het circuit voor het eerst met een bezoekje vereerde.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Ik heb toen meteen geïnformeerd naar de mogelijkheden om hier zelf te rijden en men vertelde mij dat je hier in de zomer op donderdagavond vrij kon rijden op de z.g. Kleiner Kurs. In 2002 plande ik op mijn vakantie naar Hongarije op de heenweg een bezoekje aan Hockenheim in, jawel op een donderdag.

Hockenheim 2002

Omdat er op de Kleiner Kurs gereden werd, alleen het motodrom gedeelte plus een verbindingsstuk achter de tribunes langs, waren mijn verwachtingen van het circuit niet al te hoog. Hoewel het niet al te moeilijk is om het circuit te leren kennen en de bochten niet echt snel zijn viel het me toch niet tegen. Ondanks dat ik er voor het eerst reed, en mijn VW Scirocco 1.8 niet de snelste auto was die meedeed (Er reden ook twee Lotussen mee!), was ik toch het snelste onderweg.

De eerste bocht is één van de mooiste bochten van de Hockenheimring, het is een middelsnelle bocht die aan het eind erg ruim word. Na een kort recht stuk, in het oude GP circuit was dit ruim 1,5 km lang, volgt een langzame bocht naar rechts die leidt naar het verbindingsstuk achter de tribunes.

Hierna is het op accelereren naar de mooiste bocht van het circuit, die ironisch genoeg in het verbindingsstuk ligt en daardoor nauwelijks gebruikt wordt tijdens races, een snelle knik naar links die op het randje vol gas is.

Meteen daarna moet er hard geremd worden voor een haakse hoek rechtsaf gevolgd door een chicane die weer naar het Grand Prix circuit leidt (Vroeger lag hier een middelsnelle bocht zonder uitloopstrook die direct weer naar het GP circuit leidde).

Hockenheim 2002

Op dit punt heb ik aan de binnenkant, rechts dus, verschillende keren iemand uitgeremd. Later las ik op de achterkant van het toegangskaartje dat je alleen links, zoals op de openbare weg, mocht inhalen tijden dit vrij rijden.

Tevens zag ik staan onder punt 6. "Fahren im renntempo ist verboten". Sorry wist ik niet... Nou ja, ik kom tenslotte niet naar een circuit om rustig rond te toeren en de mooie tribunes te bekijken!

Terug op het GP circuit gaat het vervolgens volgas richting motodrom, waarbij - op deze versie van het circuit - de snelle bocht die het motodrom inleidt volgas genomen kan worden. Het bleek dat niet iedereen dit durfde want ik heb hier verschillende andere rijders aan de buitenkant, wel links dus, ingehaald.

Dan gaat het richting de bekende haarspeldbocht waarvoor hard geremd moet worden, deze bocht deed me denken aan de Tarzanbocht op Zandvoort - n.b. dit gedeelte is ontworpen door Hans Hugenholtz - maar dan linksom.

Hierna volgt een vol gas slinger die op TV vlak lijkt, doch hier zit een klein beetje hoogteverschil in zodat je deze bocht blindelings moet nemen. De daarop volgende middelsnelle rechterbocht waarvoor je moet remmen zie je pas op het laatste moment. Dit gedeelte was eigenlijk veel leuker om te rijden dan dat ik mij had voorgesteld.

Na de rechterbocht rijd je, langs het gedeelte dat ook als dragstrip word gebruikt, over een kort recht stukje naar de laatste bocht toe. Dit is ook weer een middelsnelle bocht waar je bij het uitkomen de kerbstones dik mee moet pakken, wat op dit circuit heel goed mogelijk is. Daarna is het opaccelereren over het korte rechte stuk van Start/Finish.

Hockenheim 2002

Nadat ik hier had gereden heb ik nog wat rondgekeken, men was hier op dat moment bezig het circuit om te bouwen voor de Formule 1, en wat foto's gemaakt van de motoren die er op dat moment aan het rijden waren.

Had ik tot dat moment nog hoop dat het oude gedeelte door het bos op het nieuwe circuit zou blijven aansluiten en nog gebruikt zou worden voor andere raceklassen dan was ik deze hoop nu kwijt.

Achter de bocht waar het nieuwe gedeelte begint zag ik niet een stuk asfalt dat naar het oude gedeelte leidde maar een grindbak en een vangrail. Later hoorde ik dat het gehele oude gedeelte was gesloopt en dat hier bomen waren geplant als compensatie voor de bomen die gekapt moesten worden voor het nieuwe gedeelte.

Hiermee is weer een bijzonder circuit met een geheel eigen karakter opgeofferd. Daarvoor in de plaats is een modern steriel circuit gekomen dat overal in de wereld had kunnen liggen. Welk circuit volgt?

© Tekst en foto's: Herman Liesemeijer

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.