Change language: English

TT Assen 1925 – 1954: Een overzicht van alle TT’s van Assen op de klassieke circuits. Samengesteld door Egbert Braakman – TT Circuit Assen.

TT Assen jaren 20

1925 De eerste Nederlandse TT op zaterdag 11 juli 1925 op een 28,4 km lang circuit, gevormd door de wegendriehoek tussen Rolde (start/finish), Borger en Schoonloo. Voor de organisatie tekent de Motorclub ‘Assen & Omstreken’, opgericht in 1922. Binnen de Motorclub wordt daartoe de TT Commissie gevormd.

1926 Nieuw 16,5 km lang circuit ten zuiden van Assen. Met uitzondering van de jaren 1940 t/m 1945 blijft dit circuit in gebruik tot en met de 24e Dutch TT in 1954. Weliswaar met enkele tussentijdse aanpassingen.

1927 De 3e Dutch TT krijgt de status van internationale races door de deelname van buitenlandse coureurs, waaronder Norton fabriekscoureur Stanley Woods uit Ierland. Woods wint de 500 cc race. Arie Wuring (175 cc) en Han van Kooten (350 cc) zijn de buitenlandse concurrentie te snel af.

De zege in de 750 cc race gaat naar Hendrik van der Veen uit Drachten met zijn fameuze Scott. De nadien in Glimmen en Haren woonachtige en immer in de TT geïnteresseerde Van der Veen werkt in 2000 nog mee aan een NOS documentaire ’75 jaar Dutch TT’ en overlijdt op 25 oktober 2002 op 98-jarige leeftijd.

TT Assen 1928

TT Assen jaren 30

1930 Piet van Dinter is de derde Nederlander die een internationaal bezette klasse op zijn naam schrijft. In de gecombineerde 175/250 cc race passeert hij weliswaar niet als eerste de finishvlag maar op DKW is hij wel de winnaar in de 175 cc klasse.

1934 De 10e Dutch TT krijgt van de F.I.d.C.M. (de latere FIM: Fédération Internationale de Motocyclisme) het predikaat ‘Grote Prijs van Europa’. De Asser sportverenigingen bieden het TT-monument aan.

1936 Verandering van organisatievorm. In verband met de grote investeringen, nodig ter verbetering van het circuit, wordt op 23 juni 1936 de ‘Stichting Circuit van Drenthe’ opgericht. In de statuten wordt vastgelegd dat deze stichting de organisatie van de ‘Grote Prijs van Nederland der KNMV’ ten doel heeft. De TT Commissie blijft gehandhaafd en vormt in wezen het dagelijks bestuur met een eigen voorzitter.

TT Assen 1938

Na de oorlog

1940 Na 15 Dutch TT’s, in de periode 1925 tot en met 1939, een noodzakelijke onderbreking gedurende 6 jaar vanwege de Tweede Wereldoorlog (1940 t/m 1945).

1946 Met de 16e TT wordt de vooroorlogse reeks hervat, zij het – omdat geheel opnieuw moet worden begonnen – met nationale races.

1947 De TT is weer een internationaal motorsportevenement, met coureurs van naam. Het kwik stijgt op de TT-dag tot ongekende hoogte. Uit dit jaar stammen de verhalen van ‘een gulden voor een glas water’.

TT Assen 1948

1948 Dick Renooy wint op z’n Eysink de 125 cc race met een gemiddelde van 98,0 km/u.

1949 Door de FIM wordt het wereldkampioenschap voor wegraces ingesteld. De TT Races in Assen tellen vanaf dat moment als een Grand Prix mee voor de WK-punten.

De laatste TT van Assen op het oude circuit

1954 De 24e en laatste TT op het stratencircuit Assen, Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen, Assen. Met overmacht en een gemiddelde van 167,8 km/u wint Geoff Duke de 500 cc race op z’n 4-cilinder Gilera.

Lees ook het hoofdartikel over de geschiedenis van het TT-Circuit >>

© Tekst: Egbert Braakman. Tekst en foto’s zijn beschikbaar gesteld door TT Circuit Assen.

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast