Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Brno 2010

Hier een verslag uit 2010 van mijn bezoek aan het oude circuit van Brno.

Brno towerNa een kort bezoek aan Praag rijd ik in de ochtend van donderdag 29 juli 2010 richting Bratislava, alwaar ik het weekend door zou brengen alvorens door te reizen naar de hoofdbestemming Boedapest. Maar ongeveer halverwege Praag Bratislava zal ik de snelweg verlaten om een bezoek te brengen aan het oude - en nieuwe circuit van Brno.

De oude pits van Circuit Brno

Brno pits

Volgens de door mij uitgeprinte kaartjes moet ik vrijwel meteen bij het verlaten van de snelweg al op het oude circuit zitten. Voor de zekerheid wil ik bij een tankstation even navragen of ik mij inderdaad bevind waar ik vermoed dat ik mij bevind. Dit bleek niet mee te vallen omdat de pomphouder slechts gebrekkig Engels blijkt te spreken. Bij het zien van mijn Google Earth print met daarop zowel het oude als het nieuwe circuit stuurt hij me naar het nieuwe circuit. Ik besluit om maar verder te rijden naar de oude pits, die er nog steeds staat, om er zeker van te zijn dat ik mij op de goede weg bevind.

De oude pits bleek nog vrijwel geheel in tact. Wel waren de pitboxen dichtgemetseld en leken er enkele pitboxen te zijn weggebroken om een doorgang te creëren naar het op het oude paddock gelegen bedrijf.

Het vooroorlogse stratencircuit van Brno

Brno

Nadat ik in de oude pits allemaal foto’s had gemaakt besloot ik aan de ronde te beginnen, en wel de bijna dertig kilometer lange oorspronkelijke versie uit 1930 die linksom werd verreden (in 1949 werd het circuit ingekort en werd de rijrichting veranderd). Al gauw stuitte ik op een probleem. Het punt waar men linksaf ging, dus het eerste hoekpunt van het circuit, bleek onvindbaar! Vlak na de oude pitsstraat is alles nieuwbouw en de bewuste bocht bleek verdwenen te zijn. Na een hopeloze zoektocht waarbij ik telkens weer op een gloednieuw bedrijventerrein of dito woonwijk terechtkwam besloot ik het circuit maar andersom te gaan rijden.

Dit laatste gedeelte, voor mij nu het eerste gedeelte, bestond voornamelijk uit lange rechte stukken met hier en daar een knik en onderbroken door twee dorpjes. Dit mag dan gemakkelijk klinken, en zo leek het ook op het kaartje, maar dat was het zeker niet. Want het circuit bleek enorme hoogteverschillen te kennen en de knikken die op het kaartje zo simpel leken lagen vrijwel allemaal op de top van een heuvel en moesten daardoor blind ingestuurd worden. Een klein foutje betekende dan ook dat je daarvoor het volgende lange rechte stuk werd afgestraft. Dit moet destijds mooi racewerk hebben opgeleverd

Een authentiek stuk weg nabij Ostrovacice

Brno tunnel

Vlak voor (in het verloop van het circuit dus na) het dorpje Ostrovacice, waar zich één van de hoekpunten van het circuit bevond, deed ik een verassende ontdekking. Waar op het oude kaartje een rechte lijn stond bleek de nieuwe weg een bocht te maken. Maar verscholen tussen de bomen bleek er nog een deel van de oude weg te liggen dat door het verleggen van de weg overbodig was geworden als doorgaande weg, en daarmee in oude staat was bewaard! In dit weggetje lag bovendien ook nog eens de originele tunnel waar het parcours een vierbaans weg kruist.

Even verderop verdween het originele weggetje in de struiken en weer even verder ligt nu de nieuwe snelweg die een deel uit het oorspronkelijke parcours hakte. Om de verderop gelegen boerderijen nog bereikbaar te houden heeft men parallel aan de snelweg een nieuw asfaltweggetje aangelegd dat aansluit op het oude weggetje.

Het nieuwe circuit van Brno

Brno kartbaan

Blij met de mooie foto’s van dit oorspronkelijke deel van het circuit vervolg ik de route weer in tegengestelde richting. Het deel dat parallel loopt aan het snelle gedeelte, waar start/finish aan was gelegen, van dit grofweg rechthoekige circuit blijkt zeer bochtig te zijn met flinke hoogteverschillen. Een ware beproeving voor de stuurmanskunst waardoor dit circuit een enorme diversiteit kent. Langs dit gedeelte bevind zich ook het huidige circuit dat ik natuurlijk ook even aan moet doen.

De eerste ingang, die bij de hoofdtribune, bleek op slot te zitten. De volgende ingang was die naar de paddock. Na onder het nieuwe circuit te zijn doorgereden en via een toegangsweg, die zelf ook veel weg had van een circuit, kwam ik daar aan. Netjes parkeerde ik mijn auto daar en begaf me naar de poort. De bewaker vertelde me dat het circuit vandaag niet toegankelijk was voor publiek. Na hiervan kennis te hebben genomen wilde ik teruglopen naar mijn auto toen de bewaker ineens vroeg of die Mazda MX3 van mij was. Omdat dit zo was beantwoorde ik die vraag met ja waarop hij vroeg welke motor er in zat, een kenner dus. Ik vertelde hem dat het de versie met de V6 motor was waarop hij enthousiast vertelde dat hij ook zo één had gehad. Na nog wat over auto’s te hebben gepraat zei hij: “Eigenlijk is het circuit vandaag niet toegankelijk maar jij mag erdoor vanwege de Mazda”. Was dat geen goeie? Dankzij mijn auto mocht ik alsnog het binnenterrein betreden, alwaar men druk bezig was met de voorbereidingen voor de WTCC races die er het aankomende weekend zouden plaatsvinden.

Brno circuitIk kon er gewoon door de pits lopen alwaar ik Engels en Italiaans hoorde praten door de medewerkers van de diverse teams. En ik kon zelfs gewoon de baan op lopen waar men druk bezig was de strepen op te schilderen!

Het huidige circuit van Brno ziet er indrukwekkend uit en ligt in een prachtige heuvelachtige omgeving. Ik heb dit circuit wel op de computer gereden maar het was nooit één van mijn favoriete banen. In de simulatie vond ik het een saai circuit waar de bochten teveel op elkaar leken. Het verbaasde me destijds dan ook dat ik de coureurs die op het echte circuit hadden gereden hier erg enthousiast over waren. Maar nu ik het circuit in het echt heb gezien begrijp ik dit enthousiasme beter. Er zitten flinke hoogteverschillen in die je op de computer niet voelt maar in het echt wel.

De vele bochten van het oude stratencircuit van Brno

Terug naar het oude circuit. Het bochtige gedeelte blijkt door de vele onoverzichtelijke haarspeldbochten en de weinige parkeergelegenheden erg moeilijk in beeld te brengen. Hier en daar parkeer ik de auto op een onverhard zijweggetje om een foto te maken. Maar slecht op één plaats lukt het me enigszins om de aaneenschakeling van haarspeldbochten een beetje behoorlijk in beeld te krijgen.

BrnoZoals reeds gezegd is het eerste hoekpunt van het circuit inmiddels opgeslokt door de moderniteit. Op zoek naar het tweede hoekpunt raakte ik het spoor enigszins bijster. Ik besloot wat voorbijgangers aan te spreken maar allen spraken ze alleen Tsjechisch. Met de paar woordjes Tsjechisch die ik ken probeerde ik hen duidelijk te maken dat ik het oude circuit (stare autodrom) aan het volgen was, doch geen van hen kon mij weer op weg helpen. Op de gok fotografeerde ik nog een paar mogelijke hoekpunten die bij inspectie thuis op Google Earth niet de goede bleken te zijn. Omdat er inmiddels al vier uren waren verstreken sinds ik met mijn fototour begon besloot ik het voor gezien te houden en verder te reizen naar Bratislava.

Zo eindigde mijn rondje oud Brno dus op een wat vreemde manier. Helaas ontbreken de eerste twee hoekpunten in de fotoreportage. Maar desondanks is het toch een mooie reeks foto´s geworden die een goede indruk geven van een rondje over dit fantastische stratencircuit. Een circuit dat werkelijk alles in zich had! Enorme hoogteverschillen, snelle bochten, langzame bochten, lange rechte stukken en schitterende bochtenreeksen waar maar geen einde aan leek te komen. Jammer dat dit soort circuits tot het verleden behoren.

Als je dit artikel leuk vond zou ik het erg leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.

Tot volgende week,
 

Herman.

 

Tags: Tsjechië

E-mail

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.