Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Ode aan de kombanen van welleer

MonzaAfgelopen weekend ontdekte ik op Facebook de groep “Autodromo Nazionale di Monza” waarop enkele schitterende foto’s van de oude kombaan stonden. Ik deelde enkele van deze foto’s met mijn eigen groep “Circuits of the past”. Daarop ontstond een enorme keten van reacties waaruit blijkt dat de kombaan van Monza nog steeds enorm tot de verbeelding spreekt...

De geschiedenis van de kombanen in het kort

In de zomer van 2008 had ik zelf het unieke genoegen om op de kombaan van Sitges Terramar te "mogen" rijden (Klik hier voor het verslag van deze onvergetelijke dag). Dit was een ervaring die heden ten dage nog voor slechts weinigen is weggelegd simpelweg omdat er bijna geen kombanen meer zijn.

De kombanen werden veelal in de jaren 20 aangelegd toen in Europa veel circuits werden gebouwd, vaak als werkgelegenheidsproject. De ovale kombanen werden vaak gecombineerd met een wegcircuit zoals bij Monza en Montlhery het geval was en min of meer ook bij de AVUS. Dit, zoals dat hete, om de goede eigenschappen van beide circuitsoorten te combineren.

Helaas bleken de kombanen ook uitermate gevaarlijk te zijn. Vaak ontbrak het aan een goede afzetting waardoor de auto's bij het "uit de bocht vliegen" ook letterlijk gingen vliegen en de coureur vrijwel geen enkele kans had dit te overleven. Met het aanscherpen van de veiligheidseisen werd het gebruik van kombanen dan ook steeds minder. In 1961 maakte de Formule 1 voor de laatste keer gebruik van de kombaan op Monza.

Is er een toekomst voor kombanen?

Nadat ik in 2008 op de kombaan van Sitges Terramar had gereden bekroop mij het gevoel van "wat jammer dat deze banen niet meer in gebruik zijn". Dit in het besef dat ik iets unieks had mogen meemaken dat ik misschien nooit meer zal beleven. Natuurlijk is het een illusie om te denken dat het circuit van Sitges Terramar ooit weer in gebruik zal worden genomen. – Hoewel hij in 2012 nog een keer is gebruikt voor een publiciteitsstunt van Red Bull - Maar de plaats waar dit wel zou kunnen is Monza. Immers de baan ligt er al en hoeft alleen "maar even" opgeknapt te worden en voorzien van een stevige betonnen muur aan de buitenkant en hij kan zo weer in het parcours worden opgenomen…

Abonneer op ons YouTube-kanaal: youtube.com/circuitsofthepast

Uiteraard is dit type circuit niet meer geschikt voor Formule 1 maar wat zou het mooi zijn als je tijdens een circuitdag op Monza ook een rondje door de kombaan zou kunnen maken. Ook zou er een soort Europese NASCAR-achtige raceklasse in het leven geroepen kunnen worden die van dit soort banen gebruik zou maken (kunnen ze Montlhery ook weer opknappen). Maar laat ik maar ophouden met dagdromen… Het opknappen van de kombanen zou teveel geld kosten. Iets dat heus niet zal gebeuren voor circuitdagen of voor één enkele raceklasse. Alleen voor de Formule 1 worden peperdure nieuwe circuits uit de grond gestampt.

Foto's van Monza gemaakt in 1994

Terug naar Facebook. De enthousiaste reacties op de foto’s van de kombaan van Monza overtuigden mij ervan dat er op korte termijn ook een pagina over Monza op deze website moet komen. Dat de kombanen ook mij niet loslaten bleek wel toen ik van de week zelfs droomde dat ik weer op de kombaan van Sitges Terramar reed :D Als jullie willen zien waar ik over droomde klik dan hier ;)

Foto's van Sitges Terramar gemaakt in 2008

Tot zover mijn ode aan de kombaan. Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten en ik zou het erg waarderen als jullie hieronder een reactie zouden achterlaten.

Herman Liesemeijer

E-mail

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.