Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Mazda Raceway Laguna Seca

Mazda Raceway Laguna Seca CorkscrewHet verslag van mijn bezoek aan de Mazda Raceway Laguna Seca, met de beroemde Corkscrew, tijdens mijn vakantie in Californië, USA, in 2014.

Streets of San Francisco

Het was maandagochtend 5 mei toen ik vanuit San Francisco vertrok met mijn gehuurde Chevy. Een kleine week geleden was ik aangekomen op de luchthaven van San Francisco om in deze stad de eerste 5 dagen van mijn vakantie door te brengen. Na de bekende attracties te hebben bewonderd, de cable cars, Alcatraz, Fishermans Wharf, om er een paar te noemen, haalde ik zondag mijn huurauto op.

Loading Player...

Na een ritje door Lombard Street, de bochtigste straat ter wereld, over de Golden Gate Bridge heen en terug en een stukje van de Pacific Coast Highway begon maandag het echte werk. De bestemming was Las Vegas maar ik zou een omweg maken via een circuit dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond. De Mazda Raceway Laguna Seca met de beroemde Corkscrew. Waarschijnlijk de meest populaire chicane ter wereld.

De geschiedenis van Laguna Seca in het kort

Het circuit van Laguna Seca, nabij Monterrey Californië, werd geopend in 1958 met een lengte van slechts 3,058 km. Omdat dit te kort was voor grote evenementen werd de baan in 1988 verlengd naar 3,563 km. Tussen bocht 2 en 3 (nu Bocht 5) werd een nieuwe sectie aangelegd. Het serviceweggetje bij bocht 5 is eigenlijk nog een overblijfsel het oude gedeelte van het circuit. In 1996 werd de laatste bocht nog wat verlegd waardoor de lengte op 3,603 km kwam. Laguna Seca is internationaal vooral bekend door de Champ Car races (1983-2004) en de MotoGP.

Mazda Raceway Laguna Seca Turn 5
Waar het serviceweggetje loopt liep tot 1988 het circuit.

Mijn bezoek aan de Mazda Raceway Laguna Seca

Eenmaal aangekomen bij het circuit reed ik over een weggetje dat ook veel weg had van een circuit naar de hoofdingang nabij Bocht 5. Daar zat de portier alwaar ik geacht werd te stoppen. Ik vroeg hem of het circuitterrein toegankelijk was. Enthousiast vertelde hij dat ik welkom was het circuit te komen bekijken en ik kreeg zelfs nog een plattegrond. Ik reed verder en parkeerde de auto op de Blue Parking.

Te voet begaf ik mij in de richting van de voetgangersbrug tussen bocht 4 en 5. De bocht die ik zo snel mogelijk wilde zien was natuurlijk de Corkscrew. Aan de binnenkant van bocht 5 maakte ik enkele filmopnames. Toevallig reden er net een paar auto’s over het circuit, weliswaar met niet al te hoge snelheid maar het was toch leuk voor de film. Ik vervolgde mijn weg richting de top van de heuvel alwaar de Corkscrew wachtte.

Mazda Raceway Laguna Seca

Na een enkele flinke klimpartijen, die aan het paadje langst de Raidillon op Spa-Francorchamps doen denken, nader ik de top van de heuvel. Wat opvalt is hoe steil de klim naar de top is, wat je op TV nauwelijks ziet. Onderweg maakte ik nog wat filmopnames van een lege baan. Dit omdat de auto’s blijkbaar de pits in waren gereden. Vanaf de heuvel heb je ook een prachtig zicht op de rest van de baan. Na nog enkele foto’s vervolg ik mijn weg richting top, of beter gezegd wat daarachter ligt.

Als ik dan de top gepasseerd ben zie ik daar voor het eerst in het echt de beroemde Corkscrew. Enthousiast film en fotografeer ik deze steil aflopende bocht als daar ineens weer het geluid van auto’s op het circuit klinkt. Even later komen ze voorbij om zich door mij vast te laten leggen op de film. Dit keer blijft het niet bij één ronde en het lijkt erop alsof ze onderling een vriendschappelijke race aan het houden zijn. Filmend en fotograferend vervolg ik mijn weg weer richting auto.

Met de auto rijdt ik vervolgens richting paddock alwaar allemaal IMSA trucks staan. Het afgelopen weekend was er een sportscar race verreden en men was nog druk bezig met inpakken. Helaas viel vanuit de paddock weinig van het circuit te zien, doch vanaf het pitsgebouw kon ik nog enkele interessante beelden schieten. Zo had ik dan voldoende beeld om een montage te maken van een hele ronde over het circuit. Zie hier het resultaat.

Loading Player...

Na me zo’n anderhalf uur te hebben vermaakt op Laguna Seca vervolg ik mijn weg richting Bakersfield. Hier zal ik overnachten om de volgende dag mijn rit naar Las Vegas te vervolgen. Hier ga ik onder andere een ritje maken in het hoogste reuzenrad ter wereld, kijken hoe anderen hun salaris kwijtraken in gokautomaten en een bezoek brengen aan de Las Vegas Motorspeedway. Daarvan doe ik bericht in mijn volgende blog.

Ik hoop dat jullie deze blog met plezier hebben gelezen. En denk eraan, een reactie, een like, een tweet of een Google+ zijn als het applaus voor de artiest ;)

 

Herman.

E-mail

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.