Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

  • Start
  • Blog
  • Grand Prix Revival Nivelles-Baulers 2014

Grand Prix Revival Nivelles-Baulers 2014

Grand Prix Revival Nivelles-Baulers 2014Als iemand mij in 1998 had vertelt dat ik ooit nog eens evenement op het circuit van Nijvel zou bezoeken had ik gedacht dat het failliete en verwaarloosde circuit was opgekocht door een rijke zakenman die het nieuw leven in had geblazen. Helaas, dit is niet gebeurd. Maar wel was ik daar op zondag 29 juni j.l. op een evenement. De Grand Prix Revival Nivelles-Baulers georganiseerd door de Formula Club Belgium.

Mijn eerste bezoek aan het verwaarloosde circuit van Nijvel

De allereerste keer dat van het circuit van Nivelles hoorde was zo’n tien jaar na de sluiting in een documentaire over de Formule 1 in de jaren zeventig. Deze documentaire was voorzien van Nederlands commentaar door Allard Kalff: “De Grand Prix van België op het snelle circuit van Nivelles, dat helaas niet meer voor de autosport wordt gebruikt”. Later hoorde ik in een live verslag van Bert Davies, die ook graag over bochten en circuits uit het verleden mocht praten, dat het circuit van Nivelles er ondanks het faillissement nog gewoon was, zij het wat overwoekerd. Dat leek me wel een interessant object om eens te gaan bezoeken.

Verwaarloosd circuit Nivelles-Baulers 1998 VW Scirocco in pits

Het zou echter tot 1998 duren voor ik de exacte locatie van het circuit had gevonden en het zou gaan bezoeken. Via een openstaand hek, een tunnel en een smal weggetje kwam ik in de pitstraat aan. Daar parkeerde ik mijn VW Scirocco en maakte er wat foto’s van de vervallen pits en wedstrijdtoren. Als er iemand zou komen om me weg te sturen kon ik dan mooi zeggen: "Ik maak alleen maar wat foto’s".

Er kwam niemand en dus werd het tijd het circuit te gaan verkennen. Met een spanning die een combinatie was van de kick van het betreden van een circuit en de wetenschap dat ik iets deed dat illegaal was reed ik de pitsstraat uit. Bij het oprijden van het rechte stuk zag ik de baan omhoog lopen en kon niet zien wat zich achter de heuvel bevond. De spanning zakte en enthousiasme maakte zich van mij meester. “Wat een prachtig circuit!” dacht ik.

Verwaarloosd circuit Nivelles-Baulers 1998 overzicht vanaf heuvel bij Bocht 1

Het gedeelte waar ik het meest enthousiast over was was een combinatie van twee hele lange bochten naar rechts, qua snelheid te vergelijken met de Arie Luyendijkbocht op Zandvoort, maar dan met hoogteverschillen. Jaren later hoorde ik dat dit gedeelte de ”Big Loop” werd genoemd.

De eerste keer dat ik vaart zette nam ik deze bochten met c.a. 120 km per uur. Dat ging vrij makkelijk en terwijl ik aan de binnenkant van de tweede bocht zat nam ik me al voor om bij de volgende doorkomst de snelheid flink op te voeren. Mijn inschatting was dat de grens ongeveer bij 160 moest liggen.

Maar opeens ging er een enorme klap door de auto en ik stuiterde een eind naar de buitenkant van de bocht. Er bleek een gemene richel in het wegdek te zitten die werd veroorzaakt door de verzakte betonplaten onder de asfaltlaag. Voorzichtig nam ik gas terug en dankzij het feit dat ik aan de binnenkant van de bocht zat en nog niet op de limiet reed bleef ik op het asfalt. Van het voornemen om de snelheid flink op te voeren heb ik toen maar afgezien.

Verwaarloosd circuit Nivelles-Baulers Big Loop

Dat was mijn allereerste kennismaking met Circuit de Nivelles-Baulers. In de vele bezoeken die zouden volgen zag ik het veranderen van een verlaten circuit in een bedrijvenpark. Maar deze dag was het allemaal anders. Nadat ik de afrit Nivelles Nord had genomen belandde ik in een korte file voor het circuit. Dat moet lang geleden geweest zijn dat het hier zo druk was.

Grand Prix Revival Nivelles-Baulers

De brede weg langs het circuit werd als parkeerterrein gebruikt en voor 5 Euro mocht je daar parkeren. Nadat ik een parkeerkaart had gekocht moest ik nog een flink eind doorrijden om een plaatsje te vinden. Tegen 10 uur betrad ik dan het circuitterrein en nadat ik voor 10 Euro een kaartje voor de betaalde zone, er was ook een gratis toegankelijke zone, had gekocht begaf ik mij in de richting van mijn geliefde “Big Loop”.

Grand Prix Revival Nivelles-Baulers Pre Grid

De openbare weg volgt hier nog precies het verloop van het circuit. Doch helaas had de organisatie ervoor gekozen een nieuw weggetje aan de binnenkant in het parcours op te nemen en de “Big Loop” alleen als pre-grid te gebruiken. Het uitgezette parcours lag ook nog eens vol met chicanes van strobalen waardoor het weinig weg had van het snelle circuit dat het ooit was. Dit was natuurlijk wel te begrijpen omdat de afzetting slechts uit snelhekken bestond. Er werd dan ook niet echt geracet, het was meer een demonstratie.

Grand Prix Revival Nivelles-Baulers Chicane

Aan de start verscheen een breed scala aan historische en klassieke voertuigen. Van toerwagens tot aan sportscars en Formule 1 auto’s, en natuurlijk ook motoren. Ze waren allemaal weer even terug op Nivelles. In de ochtend was het nog mooi weer maar aan het begin van de middag begon het te regenen. Je zag toen dat vooral de eigenaren van de historische voertuigen vrij voorzichtig met hun kostbare bezit begonnen te rijden. Van de Formule 1 bezitters waagde in de natte sessie slechts één zich op de baan. De toerwagenrijders daarentegen gaven ook in de regen flink gas.

Halverwege de middag kwam ik nog een oude bekende tegen. Het was Phillippe, een voormalig lid van de MSN groep (De oerversie van Circuits of the past) die vlakbij het circuit heeft gewoond. In 2004 had ik hem ook al eens ontmoet op het voormalige circuit. Het bedrijventerrein was toen nog volop in aanbouw en de bedrijven schoten er als paddestoelen uit de grond.

In de namiddag verliet ik doorweekt maar voldaan, en met een flinke lading foto en video opnames, het circuit. Ondanks het slechte weer in de middag had ik mij goed vermaakt op een voor mij speciaal ex circuit. Het circuit van Nivelles stond namelijk aan de basis van deze website. Maar hoe dat allemaal in elkaar zit kun je lezen op de pagina “Circuits of the past Story”.

Loading Player...

Tot zover mijn verslag van de Grand Prix Revival Nivelles-Baulers. Ik hoop dat jullie deze blog met plezier hebben gelezen. En denk eraan, een reactie, een like, een tweet of een G+1 zijn als het applaus voor de artiest ;)

 

Herman

E-mail

Reacties   

+3 #2 Johan De Pelsmaeker 11-07-2014 15:19
chapeau met uw website en verslag over de Grand Prix Revival Nivelles!!!
Citeer
+2 #1 Ernest Cools 11-07-2014 14:18
Beste Herman,

Wij mochten er ook bij zijn. Even hebben we gedacht om ons in te schrijven met 2 Formule Vee's en lid te worden van de Formula Club Belgium. Dit is er nog niet van gekomen, maar we hebben wel een goed contact gelegd. Door de Formule Vee's zijn wij naar oude circuits gaan kijken op internet en kwamen jouw site tegen. Fantastisch wat je hebt gedaan, dit is een behoud voor de toekomst. Elk circuit is leuk omschreven met goede foto's. Helaas dat er zoveel racehistorie is verpauperd. De nieuw circuits zijn lang zo leuk niet om met een historische racewagen op te rijden. Wij blijven je site zeker volgen en misschien lopen we elkaar wel eens tegen het lijf.

Succes met de verdere uitbouw van je website.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.