Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Herinneringen aan TT Circuit Assen

TT Circuit Assen Start/FinishAanstaande zaterdag word de 85e TT van Assen verreden, tijd om eens wat herinneringen op te halen aan het circuit. Aan de goeie oude tijd dat het nog deel uitmaakte van de openbare weg en je je op de circuitlussen nog uit kon leven. Op deze manier maakte ik ooit mijn circuitdebuut met mijn Opel Kadett C...

Illegaal racen op TT Circuit Assen

Het zal begin 1989 geweest zijn toen ik, nog niet zo lang in het bezit van mijn rijbewijs, mij voor het eerst richting Assen begaf. Omdat ik had gehoord dat het TT circuit van Assen deels uit openbare wegen bestond en je daar gewoon rondjes op het circuit kon rijden besloot ik daar eens te gaan kijken.

Het circuit kende ik van de jaarlijkse Dutch TT die ik altijd samen met mijn vader via de TV volgde. In de jaren vijftig was mijn vader een trouw bezoeker van de TT en hij vertelde me dan ook vaak over het oude circuit en de rijderstaking van 1955.

TT Circuit Assen 1990Ik weet nog goed hoe ik met mijn Opel Kadett C voor het eerst het circuit opreed en mijn hartslag hoger werd. Het was de allereerste keer dat ik een circuit in het echt zag, hetgeen een onuitwisbare indruk maakte. Ik kwam tegengesteld aan de rijrichting aan op start/finish. Via een weggetje tussen de Ramshoek en de Ruskenhoek, een stukje openbare weg in het circuit, kwam ik bij de Stekkenwal uit vanwaar ik in de goede richting de Zuidlus op draaide.

De Stekkenwal was toen nog een langzame haakse bocht en het circuit was slechts zeven meter breed. Zoals gezegd, het was de allereerste keer dat ik op een circuit reed en echt snel ging het nog niet. Van ideale lijnen had ik weleens gehoord tijdens raceverslagen. Ik wist dat je een bocht aan de buitenkant in moest zetten om vervolgens naar de binnenkant te gaan om uiteindelijk weer aan de buitenkant uit te komen. Doch welke vorm deze ideale lijn exact moest hebben wist ik toen nog niet. Maar dat circuitrijden precisiewerk is daar zou ik gauw achterkomen...

Ik herinner me nog goed dat ik na enkele ronden de bochtensnelheid wat begon op te voeren en aankwam bij de haarspeldbocht bij de Strubben. Hier maakte ik de fout die de gemiddelde automobilist zijn hele leven blijft maken, ik stuurde veel te vroeg in. Hierdoor kwam ik weer te vroeg aan de buitenkant van de bocht waardoor ik snelheid moest minderen en bijsturen.

Vanwege het feit dat ik toen nog niet echt heel hard door de bochten ging kon ik de auto nog net op het grijze gedeelte houden. Dit stemde mij tot nadenken en de daaropvolgende dagen was ik met niets anders bezig dan het analyseren van hetgeen ik fout had gedaan in die bocht.

BochtentechniekAl gauw was ik weer op het TT circuit te vinden en na veel oefenen ontdekte ik dat je een bocht laat in moet sturen en pas voorbij de helft van de bocht aan de binnenkant moet zitten, zodat je pas aan het eind van de bocht weer aan de buitenkant uitkomt  (groene lijn) en niet al op tweederde van de bocht (rode lijn). Toen ik later een racecursus op Zandvoort deed werd ons dit ook geleerd, maar ik had het zelf al ontdekt op Assen.

In de daaropvolgende jaren kwam ik regelmatig op het circuit van Assen en beetje bij beetje leerde ik er meer over de techniek van het autorijden. Toch bleef het oppassen want het circuit was op dat moment formeel openbare weg. Met name bij de aansluitingen met de doorgaande weg moest je rekening houden met mogelijke tegenliggers.

Een narrow escape in de Ramshoek...

In 1990 was het circuit een tijdje afgesloten geweest voor renovatie. De baan was verbreed van zeven naar tien meter en de Stekkenwal was veranderd in de snelle bocht die het nu is. kort na de renovatie bezocht ik het circuit en trof half gesloten hekken voorzien van een wit bord met rode rand. Op het circuit reden een paar auto's rond en bij een van de hekken stonden een paar mannen. Ik vroeg hen of ze van het circuit waren hetgeen ze beaamden. Vervolgens vroeg ik of ik ook even op het circuit mocht rijden. Dit vonden ze goed mits ik me zou gedragen.

TT Circuit Assen Geert TimmerbochtEnthousiast reed ik het gloednieuwe asfalt op dat nog wat glad aanvoelde. Nu kon ik eindelijk eens een hele ronde voluit gaan zonder rekening te hoeven houden met tegenliggers, tenminste dat dacht ik. Ik reed op de razendsnelle Ramshoek, nog steeds een berucht punt in het circuit, af met het idee dat deze volgas moest kunnen. Dat volgas kwam neer op een snelheid van zo'n 140 kilometer per uur, hetgeen de topsnelheid van de Kadett was. Maar toen ik halverwege de bocht was en zicht op de Geert Timmerbocht kreeg zag ik daarvandaan ineens een tegenligger recht op me afkomen!

Iemand was blijkbaar gewoon door de hekken gegaan en het circuit in tegengestelde richting opgereden. Met piepende banden wist ik hem te ontwijken! Ik mag achteraf blij zijn dat ik toen geen snellere auto had, anders was het waarschijnlijk niet zo goed afgelopen. Dit was meteen het meest hachelijke moment dat ik ooit heb meegemaakt op een circuit. En dat terwijl mijn “autosportcarrière” nog maar net was begonnen.

TT Circuit Assen wordt een permanent circuit

Het zal ergens in 1991 geweest zijn toen ik op een maandagochtend werd gewekt door de wekkerradio met het nieuws. Daar werd verteld dat de gemeente Assen overwoog om het TT circuit af te sluiten omdat er, vooral in het weekend, allerlei “stunts” werden uitgehaald. Ik besefte dat het weldra gebeurd zou zijn met het “vrij rijden” op Assen hetgeen me niet tot vreugde stemde.

En inderdaad, nadat er ook nog enkele dodelijke ongelukken waren gebeurd werd het TT parcours in 1992 daadwerkelijk afgesloten voor verkeer en was daarmee een permanent circuit geworden. Vanaf toen was het circuit van Zandvoort mijn thuisbasis. Op Assen heb ik daarna nog één keer gereden. Dat was in 1995, op het korte Nationale Circuit, tijdens een circuitdag georganiseerd door Paul Maaskant.

Ik hoop dat jullie mijn blog leuk en amusant vonden. Zo ja dan zou ik het zeer op prijs stellen wanneer jullie hieronder een reactie zouden achterlaten. Ook een like, een G+1 of een Tweet waardeer ik zeer.

Herman Liesemeijer

PS: Klik hier voor meer informatie over het TT Circuit van Assen.

 

Tags: Nederland

E-mail

Reacties   

+1 #2 Roger Denessen 19-12-2016 21:45
Beste Herman,

Als motor- en formule 1 liefhebber kom ik al jaren op auto- en motorcircuits.

Ga al vanaf beginjaren 70 naar NMB races vanaf mijn 13de ga ik naar TT, ga in 2017 mijn 41ste TT meemaken.

Heb al een paar circuits bezocht in Europa mede dankzij mijn beroep als koerier.

Was afgelopen oktober op het TT-circuit Isle of Mann, was weliswaar met de taxi en was zo onder de indruk dat ik vergat om foto's te maken. (On board koerier)

Het circuit van Nijvel kan kan ik niks meer van terugvinden er schijnt nog wel een restaurant te zijn wat nog refereert aan "oude tijden".

Verder zou ik zeggen ga zo door zeer interessant en doe altijd nieuwe ideeën op om ergens langs te gaan.

TOP!

Groetjes Roger.
Citeer
+1 #1 Henk de Blouw 30-10-2016 17:39
Leuk gedaan, ga zo door.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.