Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Circuit Mettet 2015

Circuit de MettetWe schrijven 2 augustus 2015. In de ochtend verlaat ik mijn hotel in het noord Franse Thillois nabij het oude circuit van Reims-Gueux (Zie mijn vorige blog) om koers te zetten richting het Belgische Mettet. Voor deze dag staat een bezoekje aan het oude stratencircuit met de befaamde kombochten gepland.

Eerste kennismaking met Circuit Mettet

Circuit Mettet Start/FinishNa zo'n 2 uur rijden arriveer ik in het stadje Mettet. Na een omleiding om het centrum heen arriveer ik op wat ontegenzeggelijk het start/finish gedeelte van het oude circuit is. Ik parkeer de auto in de oude pits die er nog gewoon staat. Mijn oog valt op een verhoogde baanpost, hetgeen me een goede plaats lijkt om wat foto's en filmopnames te maken.

Doch de spoorbielzen waaruit de bodem bestaat blijken hun beste tijd te hebben gehad. Gelukkig hebben ze mijn gewicht gehouden, al voelde het niet al te stevig aan. Ik was dan ook blij toen ik nadien weer veilig met de voeten op het asfalt stond.

Circuit MettetToen was het tijd om de twee versies van het oude stratencircuit te gaan filmen. De camera gaat weer achter de voorruit en ik rijdt de pits uit. Om te beginnen film ik het volledige circuit, dat een schitterende afdaling richting de stad Mettet bevatte. Deze afdaling wordt vooraf gegaan door een hoogst merkwaardige kruising op de twee raakpunten van het circuit. Tijdens de races waren dit uiterst snelle knikken, doch het verkeer moet hier een rondje draaien.

Een ronde over Circuit Mettet

Circuit MettetBeneden aangekomen neem ik de eerste kombocht waarna de baan zich weer omhoog beweegt. Via een tweede kombocht kom ik weer op de hoofdweg en via de vreemde kruising bereik ik het langste rechte stuk van het circuit. Achterin het circuit liggen de derde en vierde kombocht. Bij het uitkomen van de laatste kombocht beleef ik een vrij hilarisch moment.

Precies als ik aan het eind van de bocht ben zie ik een tractor aankomen waar ik net niet meer voor langs kan schieten. Daarachter een Renault Alpine waarachter ik aansluit. Gelukkig konden we meteen de tractor voorbij en de Alpine schiet er als een pijl vandoor, daarbij de maximum snelheid flink overschrijdend, hetgeen weer leuke beelden voor de video opleverde.

Loading Player...

Op de vreemde kruising kom ik de Alpine weer tegen. Als bedankje voor de mooie sprint steek ik mijn duim naar hem op. Vervolgens sla ik rechtsaf om het kortere parcours, dat sinds 1991 de afdaling richting Mettet afsnijdt, te filmen. Deze ronde neem ik de chicane aan het eind van het lange rechte stuk ook mee. In totaal waren er drie chicanes, doch de andere twee zijn afgesloten. Wanneer ik bij de laatste chicane, ter hoogte van de ingang van het nieuwe permanente circuit stop staat daar iemand voor een gesloten hek te wachtten.

"Het circuit is vandaag gesloten" zegt hij. Ik vertel hem dat ik hoofdzakelijk voor het oude circuit kwam. Hij bleek op de hoogte te zijn van een aantal oude circuits, doch mijn website kende hij nog niet. Tijd om een visitekaartje tevoorschijn te halen. Na nog wat the hebben gesproken over Nijvel en de Roskilde Ring film ik nog even de oude chicane voor start en finish. Dan begeef ik mij nogmaals in de afdaling naar Mettet om daar nog wat opnames te maken van de twee versies van de eerste kombocht. Waar de snellere versie er nog goed bijligt is een oudere, langzamere versie totaal overwoekerd.

Loading Player...

Na ook deze te hebben vastgelegd op foto en video is het tijd om richting mijn hotel in Wavre te rijden. Daar zal ik de volgende dag een bezoek brengen aan een pretpark uit mijn jeugd, even wat anders dan een circuit. Om vervolgens weer verder te trekken naar Spa-Francorchamps en de Grenzlandring.

Ik hoop dat jullie mijn blog leuk en amusant vonden. Zo ja dan zou ik het zeer op prijs stellen wanneer jullie hieronder een reactie zouden achterlaten. Ook een like, een G+1 of een Tweet waardeer ik zeer.

Herman liesemeijer

E-mail

Reacties   

+1 #1 Rene 22-05-2016 00:16
Reuze interessant Herman!! alles bedoel ik. mooi dat je het zo hebt uitgewerkt. vorig jaar vakantie ben ik bij de vergeten autobahn ruine strecke 46 Fulda-wurzburg wezen kijken. geschiedenis leren kennen en overblijfselen opsporen. heel mooi ga zo door.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.