Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Nürburgring 2016

Deze zomer maakte ik een reis door Duitsland waarbij ik maar liefst 10 auto- en motorsportlocaties heb bezocht. De reis begon in de vroege ochtend van 25 juli 2016, toen ik vanuit mijn woonplaats Heerenveen vertrok richting Nürburgring.

Mijn bezoek aan de Nürburgring in 2016

Toen ik in de loop van de ochtend bij de Nürburgring arriveerde nam ik als eerste een kijkje bij het bezoekerscentrum. Dit ligt aan de zogenaamde Ring Boulevard, onderdeel van het grootse project dat uiteindelijk leidde tot het faillissement van het beroemde circuit.

Nog altijd staat daar de peperdure achtbaan die slechts 4 dagen operationeel is geweest te wachtten op een nieuwe eigenaar. Die nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk de schroothandelaar zijn want ik denk niet dat er een pretparkdirecteur is die hier zijn vingers aan wil brandden (Meer over het achtbaandebacle en het failissement van de Nürburgring hier).

Nürburgring achtbaan Ring Racer

In de grote hal, waar de achtbaan deels doorheen loopt, was het een grote bedrijvigheid. Waar ooit het overdekte pretpark was, was men nu druk bezig de hal een nieuwe bestemming te geven.

Ik wandelde er wat rond en zocht of ik ergens toegang kon krijgen tot een tribune. Helaas bleek dit niet mogelijk. De enige plek waar ik start/finish kon zien was vanuit het Dorint Hotel.

De Südschleife

Na wat te hebben rondgekeken en gefilmd was het tijd de auto weer op te zoeken voor wat onboard opnames op de oude Südschleife. Vanaf de Grand Prix Strecke reed ik naar Scharfer Kopf, het punt waar het overgebleven deel van de Südschleife aansluit op de openbare weg.

Ik had geluk want de slagboom naar de Südschleife stond open en dus reed ik in tegengestelde richting via de Rassrück-sectie naar beneden richting parkeerterrein. Helaas, de slagboom bij het parkeerterrein was gesloten en dus moest ik keren en hier mijn filmopname beginnen.

Nürburgring Südschleife

Dit deel van de Südschleife is het best bewaard gebleven. Alleen heeft men het helaas nodig gevonden enkele lelijke rammelstroken in het asfalt aan te brengen. Wellicht om te verhinderen dat dit deel nog illegaal als circuit wordt gebruikt.

Bovenaan volg ik de openbare weg die hier nog de vorm van het circuit heeft. Op het punt waar de openbare weg het circuitverloop verlaat staat een vrachtauto midden op de weg te lossen en ik kan er nog net langs.

Voor het volgende deel van de video, eigenlijk waar de video begint, rijdt ik een parkeerterrein op. Hier liep vroeger het eerste deel van de Südschleife. Wanneer ik het parkeerterrein afrijd sla ik rechtsaf richting Müllenbach. De openbare weg volgt hier het parcours weer van de oude Südschleife.

Het nadeel van een circuit dat je al vele malen hebt bezocht is dat je denkt het als je broekzak te kennen en je dus zonder kaartje het parcours aflegd. Hierdoor reed ik vlak voor Müllenbach het smalle zijweggetje voorbij dat ik in had moeten slaan om de Südschleife te blijven volgen.

Loading Player...

Ik had het direct door en na het uitspreken van een woord dat niet voor herhaling vatbaar is keerde ik om alsnog de goede weg in te slaan. Via een weggetje dat de naam Südschleife draagt kom ik aan bij de voormalige Müllenbachbocht. Vandaag de dag is dit een keerlus en hier eindigt het deel van de Südschleife dat nu openbare weg is.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Na een omweg en een stukje tegengesteld rijden kom ik aan op het punt waar ik de ronde kan vervolgen. Dit is het meest verwaarloosde deel van de Südschleife, doch ik ben blij dat het er nog steeds is. Gezien de slechte staat van het wegdek moet hier stapvoets worden gereden. Even verderop kom ik aan bij de slagboom waar ik aan de andere kant mijn opname begon en is de ronde, voor zover nog mogelijk, compleet.

De Nordschleife

Na het filmen van de Südschleife ben ik nog even bij het grote parkeerterrein bij Brünnchen aangegaan om de "Touristenfahrten" op de Nordschleife gade te slaan. Gezien het feit dat ik de kofferbak vol bagage, waaronder een laptop, had zag ik er dit keer vanaf om zelf op de Nordschleife te rijden.

Hoewel dit een slechte zomer is qua weer heb ik het toch getroffen. Vooral op het open terrein bij Brünchen brandde de zon er flink op los. Ook de daaropvolgende week zou het nog prachtig weeg blijven.

Loading Player...

Nadat ik de "Touristenfahrten" had bekeken en gefilmd was het tijd om verder te reizen naar mijn volgende bestemming. Dat zou Rüsselsheim zijn alwaar ik een bezoek zou brengen aan de oude testbaan van Opel.

Tevens zou ik in deze stad de nacht doorbrengen om de volgende dag verder te reizen richting Hockenheim, met een stop op de Rosenmeyer Parkplatz. Maar daarover meer in mijn volgende blogs.

E-mail

Reacties   

+1 #1 Robert Mes 12-09-2016 08:27
Interessant.Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.