Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Norisring 2016

We schrijven nog steeds donderdag 28 juli. Nadat ik een ronde op de Solitudering had gefilmd begaf ik mij richting Neurenberg alwaar ik zou overnachten. Dit was tevens een mooie gelegenheid om een bezoekje te brengen aan de Norisring, een stratencircuit rondom een grote stenen tribune die in opdracht van Adolf Hitler is gebouwd.

Eerste keer op de Norisring

Mijn allereerste bezoek aan de Norisring bracht ik in 1998 toen ik op de terugweg van mijn vakantie in Hongarije ook een nacht in Neurenberg doorbracht. Dat was nog ruim 5 jaar voordat ik deze website oprichtte. In die tijd fotografeerde je nog op de conventionele manier, doch ik maakte hier toch een serie foto's.

Norisring 1998

Het moment dat ik arriveerde herinner ik mij nog goed. Ik parkeerde mijn VW Scirocco voor de grote tribune op pole position en maakte er een foto van. Terwijl ik dat deed stond een meisje op het spreekgestoelte van Hitler een immitatie van laatstgenoemde te doen. "Und für immer..." riep ze. Een echtpaar waarvan ik vermoed dat het haar ouders waren stonden er wat ongemakkelijk bij te lachen.

In die tijd kon je nog het hele rondje rijden, wat ik dan ook deed. Bij mijn tweede bezoek, in 2010, moest ik helaas vaststellen dat men het gedeelte bij Start/Finish voor het verkeer had afgesloten.

Geschiedenis Norisring in het kort

Het terrein waarop zich de Norisring bevind werd van 1933 tot en met 1938 gebruikt voor de bijeenkomsten van Hitlers NSDAP. Op dit zogenaamde "Reichsparteitagsgelände" verrees in de loop der jaren het één na het andere imposante gebouw. Eén van deze gebouwen was de door Albert Speer ontworpen Zeppelintribüne.

Norisring 1998

Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak werden er geen bijeenkomsten meer gehouden en werden de bouwprojecten stopgezet. Het grote hakenkruis dat op de Zeppelintribüne stond werd aan het eind van de oorlog door het Amerikaanse leger opgeblazen.

Sinds 1947 worden rondom de Zeppelintribüne, inmiddels omgedoopt tot Steintribüne, auto- en motorraces gehouden. Het traject veranderde verschillende malen waarbij vanaf 1948 gebruik werd gemaakt van een tunnel zodat het parcours zichzelf kruiste. Vervolgens werd het parcours verschillende malen ingekort tot het zijn huidige vorm kreeg.

Naamsverwarring met de Nürburgring

De naam Norisring stamt af van de Latijnse naam voor Neurenberg, Noris. Men koos deze naam omdat de naam Nürnbergring teveel op Nürburgring lijkt.

Doch ondanks de keuze voor de Latijnse naam is er regelmatig verwarring. Dit vanwege het feit dat de naam Nürburgring buiten Duitsland vaak wordt uitgesproken als Neurenbergring, er daarbij ook meteen van uitgaande dat dit circuit dus wel in Neurenberg moet liggen.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Zo las ik eens een verhaal over een motorcoureur die moest invallen voor een collega. Hij kreeg te horen dat hij naar Neurenberg moest. Aangekomen op de Norisring verbaasde hij zich erover dat het daar zo rustig was. Na een telefoontje bleek dat hij op de Nürburgring moest zijn. Wat volgde was een 400 kilometer lange race over de Autobahn waarna hij uiteindelijk nog net op tijd op het circuit in de Eifel aankwam.

Norisring 2016

Nadat ik mijn bagage eerst naar het hotel had gebracht begaf ik mij richting de Norisring, die slechts enkele kilometers van het hotel verwijderd was. Aangekomen bij de Steintribüne zie ik dat Start/Finish nog steeds met grote betonblokken is afgesloten voor het verkeer. Van de brede asfaltstrook wordt dankbaar gebruik gemaakt om te skeeleren en te hockeyen.

Ik begin met het filmen van een ronde over het met de auto begaanbare gedeelte. Daarbij rijdt ik bij het uitkomen van de Schöller-S met de rechter buitenspiegel rakelings langs de muur, zoals ik dat de DTM-rijders ook altijd zag doen. Alleen zijn zij de spiegel na enkele ronden kwijt en ik heb hem nog.

Ik rijd door tot de betonblokken en parkeer vervolgens de auto op het nabijgelegen parkeerterrein. Te voet ga ik verder om Start/Finish en de Steintribüne te filmen.

Loading Player...

Als ik op het verste punt van de Steintribüne ben zie ik dat men hier bezig is het bouwwerk te restaureren door er een nieuwe deklaag op aan te brengen. Op dezelfde plek staat ook een echtpaar waarvan de man zich in het Nederlands opwindt over de wijze waarop.

"Zo gaat de hele authenticiteit van het gebouw verloren" zegt hij en maakt vervolgens een vergelijking met een voetbalstadion. Hierop haak ik in door Stadion de Norisring te zeggen. Ze moeten lachen omdat er plotseling iemand Nederlands tegen ze begint te praten.

Na een kort praatje wandel ik al filmend weer richting de auto. Het is de hoogste tijd om een hapje te gaan eten en tijdens het filmen van de ronde heb ik een restaurant gezien. Dit restaurant bleek zich in een voormalig stationsgebouw te bevinden hetgeen het een extra dimensie gaf.

 Norisring 2010

Na een traditionele Beierse maaltijd rijd ik weer naar het hotel. De volgende ochtend wil ik vroeg opstaan om de Sachsenring en Dresden te bezoeken. Maar daarover meer in mijn volgende blog.

Als je dit een leuke en interessante blog vond zou ik het erg leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.

Herman Liesemeijer

E-mail

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.