Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Deutschlandring 2016

We schrijven zaterdag 30 juli 2016 als ik in de ochtend mijn hotel in Dresden verlaat richting de Deutschlandring, een vrij onbekend circuit dat in de jaren dertig werd gebouwd. Het was de bedoeling dat hier de Grand Prix van Duitsland in 1940 zou worden verreden, doch het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderde dit.

De geschiedenis van de Deutschlandring in het kort

In de periode 1926 t/m 1932 werden nabij het Duitse plaatsje Hohnstein heuvelklims georganiseerd op een stuk openbare weg. In 1933 kwam in Adolf Hitler in Duitsland aan de macht. Onder zijn bewind werden er grootse bouwprojecten opgezet, waaronder de aanleg van een circuit nabij Hohnstein.

Het circuit zou Deutschlandring gaan heten, hetgeen later werd veranderd in Grossdeutschlandring. De Grossdeutschlandring moest 10 kilometer lang worden en een miljoen toeschouwers kunnen herbergen. Tevens moest het een geduchte concurrent voor de populaire Nürburgring worden.

Deutschlandring "Einkehr zur Rennstrecke" Hohnstein

Bij de voorbereidende werkzaamheden werden gevangenen van een nabijgelegen concentratiekamp ingezet. Na een bouwtijd van zes jaar werd de Grossdeutschlandring feestelijk ingewijd op 26 april 1939. Een jaar later zou de Grand Prix van Duitsland, die in 1939 nog op de Nürburgring werd verreden, verhuizen naar de Grossdeutschlandring.

Doch in september 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit en werd er niet meer aan auto- en motorsport gedaan. Na de oorlog werd Duitsland opgedeeld en Hohnstein bevond zich nu in de communistische DDR (Deutsche Demokratische Republiek).

Onder de nieuwe machthebbers werd het inmiddels weer tot Deutschlandring omgedoopte circuit nog eenmaal gebruikt. Dat was op 14 oktober 1951, doch tijdens dit evenement vonden twee rijders de dood. Hierna werden er geen races meer georganiseerd.

Het circuit werd opgenomen in het wegenet. Ook werd het nog illegaal als circuit gebruikt. Om dit te ontmoedigen werden in 1990 enkele maatregelen genomen om de snelheid te beperken.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

De Deutschlandring anno 2016

Tijdens de voorbereiding van mijn bezoek aan de voormalige Deutschlandring had ik ontdekt dat zich langs het parcours een hotel/restaurant bevond met de naam "Einkehr zur Rennstrecke" (Rustpunt aan het circuit). Ik stelde dit hotel in de routeplanner in als bestemming en het zou vanuit Dresden een kleine driekwartier rijden zijn.

Het eerste stuk verliep over de Autobahn, doch ik moest ook een flink eind over plattelandswegen. Hier bleek volop aan het wegennet te worden gewerkt want al gauw stuitte ik op een wegafzetting. Na een flinke omweg over smalle weggetjes die door een heuvelachtig landschap kronkelden kwam ik dan eindelijk aan op de Deutschlandring.

Meteen herkende ik het circuit toen ik het in tegengestelde richting opdraaide richting het hotel/restaurant. Daar aangekomen parkeerde ik de auto en nam ik een kijkje in het restaurant. Dit bleek vol te hangen met foto's van het circuit en de Bergrennen (heuvelklims) die er voordien werden gehouden.

Deutschlandring_2016_01.JPGDeutschlandring_2016_02.JPGDeutschlandring_2016_03.JPGDeutschlandring_2016_04.JPGDeutschlandring_2016_05.JPGDeutschlandring_2016_06.JPGDeutschlandring_2016_07.JPG

Dan was het tijd de camera achter de voorruit te monteren en een ronde over de Deutschlandring te filmen. Om Start/Finish te passeren moest ik eerst nog een stuk in tegengestelde richting rijden. Eenmaal in de goede richting begon ik aan mijn ronde.

Het eerste gedeelte was supersnel en bestond uit glooiende rechte stukken met hele snelle knikken. Aan het eind van dit gedeelte ligt een hele lange snelle doordraaier naar rechts. Deze bocht is flink verkant en het zou een fantastische belevenis zijn geweest deze met een raceauto op snelheid te nemen. Deze bocht zou voor de Deutschlandring geweest zijn wat de Raidillon (Noem deze bocht niet Eau Rouge a.u.b.) voor Spa-Francorchamps is!

Ik kon de verleiding niet weerstaan hier het gaspedaal flink in te trappen. Doch de toestand van het wegdek remde mij af. Hoe verder in de bocht des te slechter werd het en moest ik steeds langzamer gaan rijden. Bovendien had men aan het eind een kleine omleiding gemaakt om aan te sluiten op een andere weg. En waarschijnlijk ook om de snelheid te remmen.

Het volgende deel van de Deutschlandring bestaat uit een slingerend gedeelte met snelle en middelsnelle bochten. Een zeer uitdagend en technisch gedeelte door de bossen. Nadeel is wel dat je hier door de vele bomen een stroboscoopeffect krijgt, hetgeen goed te zien is in de video.

Aan het eind van deze sectie kom ik op een splitsing waar ik rechtsaf moet. Doordat het van oorsprong een permanent circuit is zijn er weinig punten waar je verkeerd kunt rijden, hetgeen het erg makkelijk maakt het parcours te volgen.

Loading Player...

De volgende sectie bestaat uit een serie haarspeldbochten, andere dan die van Tilke, en flinke hoogteverschillen. Ook dit is een zeer technisch gedeelte en ondanks dat het niet heel snel is toch erg leuk om te rijden. Doch helaas liggen hier enkele rammelstroken die het iets minder leuk maken.

Dan kom ik op de laatste splitsing alwaar het weer richting Start/Finish gaat. Helaas draait er vanaf de andere kant net een langzame rijder voor me dat gedeelte op. Ik had het geluk gehad dat ik de voorgaande negen kilometer door niemand werd gehinderd. Doch helaas, een laatste sprintje op de laatste kilometer zat er door deze slak niet meer in.

Toen ik na de vakantie thuis alle beelden bekeek zag ik tot mijn ergernis dat tijdens het filmen van de Deutschlandring de camera ietwat te veel naar rechts stond. Hierdoor zie je in de linker bochten wat te veel bomen en te weinig asfalt. Sorry daarvoor. Ik zal hier bij nieuwe opnames voortaan extra op letten.

Na mijn ronde op de Deutschlandring zette ik koers richting Berlijn alwaar ik een paar dagen zou blijven. Onderweg deed ik het moderne circuit de Lausitzring nog aan en in Berlijn bezocht ik de AVUS. Maar daarover meer in mijn volgende blogs.

Als je dit een leuk en interessant artikel vond zou ik het erg waarderen als je hieronder een reactie achterlaat.

Herman Liesemeijer

E-mail

Reacties   

+1 #2 Herman Liesemeijer 28-02-2017 08:48
Peter zei:
Zoals altijd een leuk en interressant artikel. Maar wat ik nog mis is een link naar google maps waar we het circuit zelf kunnen terug vinden. Lijkt me handig voor het geval we er ooit in de buurt komen.
Misschien kan je datalsnog toevoegen? ;-)
Ook is het (huidige) circuit van most maar een uurtje rijden van Hohnstein. Ben je daar ook geweest?
Groeten,
Peter

Bedankt voor je reactie. Een kaartje van Google Maps komt in het hoofdartikel over de Deutschlandring , dat ik voor later dit jaar heb gepland.

Het circuit van Most heb ik helaas nooit bezocht. Na mijn bezoek aan de Deutschlandring ging ik de andere kant op, richting Berlijn en de AVUS.
Citeer
+1 #1 Peter 20-01-2017 12:04
Zoals altijd een leuk en interressant artikel. Maar wat ik nog mis is een link naar google maps waar we het circuit zelf kunnen terug vinden. Lijkt me handig voor het geval we er ooit in de buurt komen.
Misschien kan je datalsnog toevoegen? ;-)
Ook is het (huidige) circuit van most maar een uurtje rijden van Hohnstein. Ben je daar ook geweest?
Groeten,
Peter
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.