Change language: English

Het was maandag 2 augustus 2016 toen ik vanuit mijn hotel in het centrum van Berlijn richting AVUS reed. Dit was het laatste circuit dat ik tijdens mijn Circuit Tour 2016 aan zou doen. Jaren geleden, in 1999, had ik de AVUS eens eerder bezocht. Toen bleef het bij enkele foto’s van de Nordkurve. Dit keer zou dat uitgebreider zijn en zou ik ook filmopnames maken van de AVUS Berlijn.

AVUS Berlijn Nordkurve

AVUS Berlijn: De oude Nordkurve

Ik begon bij de locatie van de oude Nordkurve. Op deze plek lag van 1936 t/m 1967 de beroemde kombocht, die om veiligheidsredenen werd afgebroken. Een hek dat een deel van de Nordkurve afsluit staat open. Op dit terrein staan allemaal containers opgeslagen.

Hier parkeer ik de auto en begin vervolgens aan mijn “Track Walk”. Met draaiende camera wandel ik naar het tegenover gelegen deel van de Nordkurve. Om te voorkomen dat hier auto’s rijden heeft men een vangrail dwars over de baan gezet.

Ik stap over de vangrail en betreed het meest herkenbare restant van de AVUS Berlijn. Hier staan de vangrails en de veiligheidshekken nog steeds. Met een beetje goede wil zou je er zo weer kunnen racen. Doch het asfalt begint wel af te takelen.

Aan de binnenkant van de bocht begint de begroeiing al door het asfalt heen te komen. Terwijl ik dat film komt er iemand aanlopen die vraagt of ik iets zoek. Ik leg hem uit dat ik het oude circuit aan het filmen ben.

Uiteindelijk staat er weer een vangrails dwars over de baan. Ook hier zou ik makkelijk overheen kunnen stappen doch dit is minder verstandig omdat je dan de Autobahn oploopt. Vanaf dit punt film ik de tribune die nog steeds langs de snelweg van Berlijn naar Wannsee staat.

AVUS Berlijn - Nordkurve en tribune

Ook film ik het stuk vangrail waar Dieter Quester in 1990 tijdens de laatste ronde van een DTM-race bij het uitkomen van de Nordkurve tegenaan reed. Vervolgens sloeg hij over de kop en gleed op zijn dak over de finish alwaar hij werd afgevlagd.

Zie ook het hoofdartikel over de geschiedenis van de AVUS >>

AVUS Berlijn: De wedstrijdtoren

Terwijl ik terug wandel kijk ik nog even bij het motel dat in het voormalige AVUS-gebouw zit. In 1999 heb ik hier overnacht, doch vandaag de dag lijkt het motel uitgestorven. Ik voel aan de deur waardoor ik het destijds betrad, doch deze zit op slot. Vanaf een trap maak ik nog wat opnames van de Nordkurve.

AVUS Berlijn - Wedstrijdtoren

Terug bij de auto monteer ik de camera achter de voorruit voor een onboard-opname. Ik rijd eerst in tegengestelde richting tussen de containers door tot ik niet verder kan. Hier keer ik om het met de auto begaanbare deel van de Nordkurve te filmen. Rechts van mij zie ik de restanten van een chicane. Deze werd ooit aangelegd naar aanleiding van het tragische ongeval tijdens een ADAC Super-Tourenwagen-Cup-race in 1995 waarbij Kieth O’dor om het leven kwam.

De verlaten tribune langs de snelweg

Nadat ik een korte onboard-opname van de Nordkurve heb gemaakt rijd ik via een tunneltje door naar de tribune. Terwijl ik zoek naar een parkeerplaats zie ik twee mannen met een grote camera langs de tribune lopen. Zij hebben hier duidelijk ook belangstelling voor. Nadat ik mijn auto heb geparkeerd, op de plek waar vroeger het tolhuis van de AVUS Berlijn was, wandel ik richting tribune.

AVUS Berlijn - Tribune langs snelweg

Onderweg kom ik de twee mannen tegen en spreek hen aan in het Duits. Ze antwoorden in het Engels dus ga ik ook over op Engels. Een van hen vertelt dat het niet mogelijk is de tribune te betreden en dat ik erg op moet passen omdat de Politie zeer alert is. Hij lat me een foto zien en wijzen me de plek waar ze die hebben gemaakt.

Die plek blijkt afgezet met prikkeldraad om te voorkomen dat mensen op de tribune klimmen. Enkele graffitispuiters lijkt dit toch gelukt te zijn want ik zie allemaal “straatkunst” op de tribune. Ik moet mij helemaal uitrekken om de camera in de juiste positie te krijgen voor een beeld van de binnenkant. Vervolgens maak ik nog wat opnames van het over Start/Finish voorbijrazende verkeer en de achterkant van de tribune. Veel meer viel er helaas niet te zien hier.

Nadat ik enkele filmopnames van de tribune heb gemaakt wandel ik terug naar de auto. De twee mannen zitten bij een bushalte te wachten en ik maak nog even een praatje met ze. Ze blijken uit Denemarken te komen. Ik vertel over mijn website en overhandig hen een visitekaartje. Ook zij bleken een website te hebben, over fotografie, en ik krijg een visitekaartje terug. Helaas ben ik dit kwijt geraakt, anders had ik naderhand nog wel contact met ze gezocht en hun website in dit artikel genoemd.

AVUS 1999 - Nordkurve en tribune

Veel verkeer op de AVUS Berlijn

Nadat ik opnieuw de camera achter de voorruit heb gemonteerd rijdt ik de Autobahn op voor een opname van het bijna 10 kilometer lange rechte stuk naar de locatie van de oorspronkelijke Südkurve. Helaas is hier een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur waardoor het verkeer dicht op elkaar rijdt.

Ik probeer zoveel mogelijk daar te rijden waar het meeste vrije zicht is, doch elkaar langzaam inhalende voertuigen hinderen mij hierbij. Bovendien wil ik halverwege beslist op de rechter rijstrook rijden omdat hier nog een restant van een latere versie van de Südkurve te zien is.

Na een ietwat frustrerende rit kom ik aan bij de afrit Spanische Allee, alwaar ik de Autobahn verlaat. Op deze plek was de oorspronkelijke Südkurve die in gebruik was vanaf de opening in 1921 tot vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

Volgens de meeste bronnen werd deze in 1939, bij de laatste vooroorlogse races, nog gebruikt. Maar er zijn ook bronnen die beweren dat deze in 1938 reeds was afgebroken om de AVUS op het uitbreidende net van Autobahnen aan te sluiten.

De niet afgebouwde Südkurve

Nadat in 1938 de beroemde steile versie van de Nordkurve in gebruik was genomen werd een tweede kombaan gepland die de oorspronkelijke Südkurve moest vervangen. Doch toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak werden de bouwwerkzaamheden van de nieuwe Südkurve stilgelegd en nooit meer hervat. Wat overbleef was een kale plek in het bos en een aarden wal.

Via een weggetje parallel aan de AVUS rijdt ik naar de locatie van de niet afgebouwde kombaan. Op een bepaald punt maakt de weg een bocht naar links, maar loopt er ook nog een weg rechtdoor. Deze heeft de status van Waldweg en is alleen toegankelijk voor vergunninghouders.

Doch de weg heeft een normale breedte dus ik besluit een boete te riskeren en rijdt rechtdoor. Op Google Earth had ik de plek bestudeerd. Ik moest uitkijken naar een lege plek in het bos die zich op zo’n 600 meter vanaf het begin van de Waldweg moet bevinden.

Een “zeer beleefde” fietser…

Langzaam rijdt ik over de Waldweg terwijl ik uitkijk naar een lege plek en een aarden wal. Doch het blijkt minder makkelijk te vinden dan het er op Google Earth uitzag. Als ik al ruim 600 meter heb afgelegd besluit ik te keren. Nog langzamer rijdt ik langs de bosrand. Opeens zie ik een paadje dat naar een kale plek lijkt te lijden.

Tegelijk zie ik in de binnenspiegel dat een groepje fietsers met een aardig tempo aan komt rijden. Om hen te attenderen dat ik ga stoppen zet ik de alarmlichten aan en om hen niet te hinderen parkeer ik de auto netjes in de berm. Doch een van de fietsers vindt het nodig te gebaren dat ik niet goed bij mijn hoofd zou zijn. Een actie die waarschijnlijk meer over hemzelf zegt…

Een schietbaan

Wanneer ik uitstap komt er net een groepje bosarbeiders aanlopen. Ik vraag hen of zij weten waar de niet afgebouwde kombocht van de AVUS is. Zij werken hier dus dat zullen ze vast wel weten dacht ik. Doch zij bleken geen idee te hebben waar ik het over heb. Wel weet een van hen te vertellen dat hier vlakbij een oude schietbaan is.

Ik loop het paadje op en inderdaad kom ik op een kale plek in het bos. Dit moet de locatie van de in aanbouw zijnde Südkurve zijn. Nadat ik het lege veld heb gefilmd ga ik op zoek naar de aarden wal. Er liggen er twee. Een loopt vrijwel parallel aan het paadje, terwijl de andere daar meer haaks op staat. Voor de zekerheid maak ik van beide enkele filmopnames.

Als ik later thuis de plek nogmaals met Google Earth bestudeer blijkt dat de laatste van de twee het uiteinde van de Südkurve was. Ook lees ik ergens dat dit terrein na de oorlog door het Amerikaanse leger is gebruikt als schietbaan, waarbij de aarden wal als kogelvanger diende.

AVUS Berlijn Nordkurve

Doch waar ik mij ter plekke in had vergist was mijn positie ten opzichte van de kombocht. Ik dacht mij aan het uiteinde te bevinden maar ik was precies in het midden. Achter de aarden wal naast het pad lag namelijk nog een kaal veld en aan de rand daarvan bevond zich het meest herkenbare, en dus meest interessante, deel van de in aanbouw zijnde kombocht. Deze plek moet ik dus zeker nog een keer gaan bezoeken!

Terug naar de Nordkurve

Vervolgens reed ik weer terug richting Nordkurve om de “ronde” over de AVUS Berlijn te completeren. Nog steeds was het erg druk en zocht ik zoveel mogelijk de vrije ruimtes op om een goed zicht op de baan te hebben. Na een kleine 10 kilometer rechtuit moet ik uitvoegen. Hier is oplettendheid gevraagd want hier bevind zich de afgesloten toegang tot de Nordkurve.

Om deze goed in beeld te krijgen moet ik op de linker rijstrook van de afrit rijden. Helaas wordt hier flink geremd waardoor het verkeer nog dichter op elkaar komt te rijden. Bij het naderen van de toegang ga ik nog wat langzamer rijden om een klein gat tot mijn voorganger te creëren. Het bleek precies genoeg om de toegang tot de Nordkurve in beeld te krijgen.

AVUS 1999 - Nordkurve

Daarmee zat mijn avontuur op de AVUS Berlijn erop, en ook mijn Circuit Tour door Duitsland. Ik hoop dat je mijn verslagen met plezier hebben gelezen en ik zou het erg waarderen wanneer je hieronder een reactie achterlaat.

Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast