Change language: English

Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld. Lees hieronder de geschiedenis van dit autosportmonument.

De voorgeschiedenis van Brooklands

Begin twintigste eeuw stond de autosport nog in de kinderschoenen. Destijds was het gebruikelijk om op openbare wegen te racen. Omdat de Britse wet hiervoor geen ruimte liet kwam de Britse ondernemer Hugh F. Locke-King op het idee een permanent race circuit aan te leggen.

En zo werd in 1907 ten zuid westen van Londen, nabij het plaatsje Weybridge, het allereerste permanente circuit ter wereld geopend genaamd Brooklands. In 1908 werd op het binnenterrein van het circuit het allereerste vliegveld in Groot Brittannië geopend. Vanwege de voor die tijd unieke test mogelijkheden zouden zich in de loop der jaren allerlei fabrikanten van motoren en vliegtuigen rondom het terrein vestigen.

Brooklands maquette in het museumDeze maquette van het circuit hangt in het Brooklands Museum.

De layout van Brooklands

Het circuit bestond uit een soort ovaal met twee steile kombochten, Members Banking en Byfleet Banking, met een lengte van 4.453 km. De rijrichting was linksom. Op het binnenterrein bevond zich een apart gedeelte waar de races werden gestart en weer gefinisht.

Ook lag er op het binnenterrein nog een variant met verschillende bochten, het Campbell circuit. Tevens was er nog een helling speciaal voor test doeleinden, vergelijkbaar met de Steilstrecke op de Nürburgring, de z.g. Test Hill.

Brooklands circuit - Test HillTest Hill

Het rijden op de kombaan was een verhaal apart. Hiervoor golden aparte regels met betrekking tot de plaats op de baan en het inhalen. Zo moest er rechts ingehaald worden en was het afhankelijk van je snelheid hoe hoog je mocht rijden. “Hard feelings” ontstonden vaak als iemand met een te lage snelheid hoog op de banking ging rijden.

Brooklands circuit - Members BankingMembers Banking met links de aansluiting met het aparte Start/Finish gedeelte.

De aristocraten

Aan het begin van de twintigste eeuw konden weinig mensen zich een auto veroorloven, laat staan een Bentley of een Bugatti. Dit maakte Brooklands tot een club van Aristocraten.

Zelfs de entreeprijs bedroeg destijds voor de gemiddelde Brit al bijna een heel weekinkomen, waardoor de autosport alleen voor de rijken toegankelijk was. En de uitbaters van Brooklands wilden het ook niet anders. Hun motto: “The right crowd and no crowding”.

Brooklands circuit - Byfleet Banking

Het einde van het allereerste racecircuit

Tijdens de eerste wereldoorlog, 1914-1918, werden er geen races georganiseerd. Het terrein werd gevorderd en gebruikt voor het fabriceren en testen van militaire vliegtuigen. Na de oorlog werd het circuit, dat zwaar beschadigd was, weer opgeknapt en vanaf 1920 werd er weer geracet. Het zouden de gouden jaren van Brooklands worden.

Brooklands circuit - private banking

In 1926 vond de allereerste Grand Prix van Groot Brittannië plaats op Brooklands. Een jaar later vond deze weer op Brooklands plaats. Als dan in september 1939 de tweede wereldoorlog uitbreekt ligt de autosport weer stil.

Vanwege de vele vliegtuigfabrieken die langs het circuit gevestigd zijn, die nu militaire vliegtuigen moesten bouwen, wordt het hele terrein gecamoufleerd. Dit gebeurde onder andere door gaten in het circuit te maken waarin bomen werden geplant. Na de oorlog werd het gedateerde en zwaar beschadigde circuit niet meer heropend.

Brooklands circuit - Members Bridge

Het hele terrein werd in 1946 verkocht aan het bedrijf Vickers-Armstrongs dat hier al een vliegtuigfabriek had gevestigd. Om het opstijgen en landen van de vliegtuigen te vergemakkelijken laat men in 1951 delen van de kombaan afbreken. Een halve eeuw later krijgt de circuit ruïne de monumentenstatus waardoor verdere afbraak voorkomen wordt.

Brooklands circuit - Campbell Circuit
Het oude Campbell Circuit met rechts de nieuwe testbaan van Mercedes.

Het circuit van Brooklands anno nu…

In 2004 koopt Mercedes-Benz het terrein en knapt het overwoekerde en verwaarloosde motorsport monument op. Op het voormalige vliegveld worden een conferentiecentrum en een testbaan gebouwd. Deze testbaan loopt deels parallel aan het overgebleven deel van het oude Campbell circuit.

Meer dan een eeuw na de opening zijn de restanten van ’s werelds allereerste permanente circuit er nog steeds. Helaas missen er stukken uit de oude kombaan en zijn niet alle delen voor publiek toegankelijk.

De beste plek voor nostalgici om de sfeer van het oude Brooklands op te snuiven is het Brooklands Museum. Naast de collectie van oude raceauto’s en vliegtuigen kun je hier nog de oude Members Banking betreden dat onderdeel is geworden van het museum.

Brooklands circuit - Steep banking

© Tekst & foto’s: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast