Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Spa-Francorchamps

Deze pagina vertelt de geschiedenis van het prachtige circuit van Spa-Francorchamps. Een klassieker op de Formule 1 kalender en geliefd vanwege de enorme hoogteverschillen en razendsnelle bochten. Spa-Francorchamps is samen met de oude Nürburgring één van de weinige klassieke circuits die nog bestaan en behoort tot één van de mooiste circuits ter wereld.

De voorgeschiedenis van circuit Spa-Francorchamps

Al in 1896 werd er in de Ardennen geracet, vanaf 1902 was dat op een afgesloten deel van de openbare weg. Het was de allereerste keer dat een stuk weg speciaal voor het racen werd afgesloten. In deze tijd was er nog niet een vast parcours en de langste variant, gebruikt in 1904, was maar liefst 118,1 kilometer lang!

Oud Spa-Francorchamps Stavelot

Begin jaren twintig kwamen Jules de Thier, eigenaar van de krant La Meuse, en Henri Langlois van Ophem, voorzitter van de Koningklijke Automobielclub van België, op het idee om het driehoekige traject Francorchamps Malmedy Stavelot als circuit te gebruiken. Het circuit van Francorchamps was geboren.


Op bovenstaande satellietfoto is bovenin het nieuwe gedeelte duidelijk te zien. Als je de rechte lijn van Kemmel volgt kom je op het oude gedeelte uit en herken je de klassieke driehoek.
Klik hier voor een fotoreportage van een ronde over het oude circuit.

De allereerste autorace die in 1921 gehouden zou worden op het ruim 14 km lange circuit kon helaas niet doorgaan wegens gebrek aan inschrijvingen, er was slechts één. De eerste race die wel doorging was een motorrace en vond plaats in 1922.

Oud Spa-Francorchamps Burnenville

In 1924 vond de eerste editie van de 24 uur van Francorchamps plaats, één jaar na die van Le Mans. In 1925 werd er voor het eerst een Grand Prix verreden. Het was de Grand Prix van Europa die gewonnen werd door Antonio Ascari, de vader van Alberto.

Oud Spa-Francorchamps l'Ancienne Douane

De layout van circuit Spa-Francorchamps

De layout van 14 kilometer lange circuit van Spa-Francorchamps kenmerkte zich door de vele snelle bochten en hoogteverschillen. Eigenlijk waren er maar drie langzame bochten waarvan alleen La Source overbleef. De anderen waren l'Ancienne Douane en Stavelot.

In 1939 werd er een nieuwe spectaculaire bocht aangelegd, die de l'Ancienne Douane haarspeldbocht afsnijdt, met als doel Francorchamps tot één van de snelste circuits van Europa te maken, de Raidillon.

Spa-Francorchamps - Raidillon en niet Eau Rouge

De razendsnelle Raidillon is de steile rechter bocht die aan de Eau Rouge, de bocht naar links die vroeger naar de haarspeldbocht leidde, zit vastgeplakt. Vandaag de dag wordt de Raidillon door vrijwel iedereen buiten België Eau Rouge genoemd.

Spa-Francorchamps - Eau Rouge en Raidillon
Het is duidelijk te zien dat de linker bocht ooit verder door liep. Klik op de foto voor meer informatie over de aanleg van de Raidillon en de naamsverwarring.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt er niet geracet op Francorchamps, het circuit maakte echter wel deel uit van het slagveld tijdens het Ardennenoffensief.

Oud Spa-Francorchamps vooroorlogse Stavelot

In 1947 wordt er voor het eerst na de oorlog weer geracet. Het circuit is dan weer enigszins gewijzigd want dat jaar wordt de splitsing bij Stavelot afgestoken door een snelle verkante bocht.

De trend van voor de oorlog om Francorchamps tot één van de snelste circuits te maken lijkt zich hiermee voort te zetten.

Oud Spa-Francorchamps naoorlogse Stavelot
De nieuwe verkante bocht voor Stavelot.

Malmedy Chicane

De Malmedy Chicane werd voornamelijk in de vooroorlogse versie van het circuit gebruikt. Eerst van 1921 t/m 1929. Dan opnieuw van 1934 t/m 1939. Na de oorlog werd hij aanvankelijk niet meer gebruikt. Dit vanwege het feit dat men het circuit alsmaar sneller wilde maken.

Doch toen eind jaren 60 de veiligheid een grotere rol begon te spelen en de kritiek op Spa-Francorchamps alsmaar toenam werd de Malmedy Chicane vanaf 1970 opnieuw in gebruik genomen voor bepaalde klassen.

Malmedy Chicane oud Spa-Francorchamps

Over het gebruik van de Malmedy Chicane tijdens de Formule 1 Grand Prix van 1970 doen tegenstrijdige verhalen de ronde. Zo zou volgens sommige bronnen de chicane zijn getest tijdens de trainingen maar te gevaarlijk bevonden en tijdens de race niet gebruikt. Doch uit oude beelden van de 1970 editie van de Grand Prix van België blijkt dat deze tijdens de race ook werd gebruikt.

Waarschijnlijk worden hier enkele zaken door elkaar gehaald. Zo schijnt de chicane niet te zijn gebruikt tijdens de 1000 km van Spa-Francorchamps in 1970. Bovendien is er later een andere chicane voor de 1000 km van Spa-Francorchamps getest maar niet gebruikt...

Masta Chicane

Voor de 1975 editie van de 1000 Km van Spa-Francorchamps wilde men de snelle S-bocht van Masta veiliger maken door de aanleg van een chicane. Doch toen de Masta Chicane was aangelegd en werd getest kwam men tot de conclusie dat deze nog veel gevaarlijker was dan de oude situatie.

Masta Chicane oud Spa-Francorchamps

Daarom werd de chicane nooit gebruikt waarvoor deze bedoeld was. Vandaag de dag doet de Masta Chicane dienst als parkeerhaven langs de openbare weg.

Loading Player...

Formule 1 op Spa-Francorchamps

Vanaf 1950 maakt de Grand Prix van België deel uit van het dat jaar geïntroduceerde Wereldkampioenschap Formule 1. Deze wordt tot en met 1970, met uitzondering van 1957, op het oude circuit van Francorchamps verreden.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Zoals zo vaak met mooie circuits, was ook Spa-Francorchamps een gevaarlijk circuit. Na een Grand Prix waren nergens de feesten zo uitbundig als hier, wanneer alle rijders de race weer hadden overleefd!

Na een aantal zware crashes wilden de rijders niet langer op Francorchamps rijden en de Grand Prix van België verhuisde naar Zolder en Nivelles.

Spa-Francorchamps oude kassa's

Het was duidelijk dat, wilde Francorchamps de Grand Prix terughalen, er een nieuw circuit aangelegd moest worden en er werden verschillende ontwerpen gemaakt. Hierbij stond voorop dat het oude karakter van het circuit behouden moest blijven terwijl de gevaarlijkste delen van het circuit moesten verdwijnen.

Er werd gekozen voor een nieuw traject tussen Les Combes en Blanchimont wat de lengte van het circuit reduceerde tot iets minder dan zeven kilometer. Bovendien werd de Kemmel sectie, die oorspronkelijk een reeks snelle knikken bevatte, rechtgetrokken waardoor het de bekende rechte lijn van Kemmel werd. Het nieuwe circuit werd in 1979 geopend en in 1983 kwam de Formule 1 terug naar Francorchamps.

Spa-Francorchamps F1 1997 Pouhon
Een van de meest geliefde bochtencombinaties van het nieuwe gedeelte is de dubbele linkerbocht genaamd Pouhon, hier tijdens de Grand Prix van 1997.

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de Grand Prix van België de oneven jaren op het Waalse Francorchamps, en de even jaren op het Vlaamse Zolder verreden zou worden. Net zoals begin jaren 70 tussen Zolder en Nivelles het geval was. Doch vanaf 1985 wordt de Grand Prix van België ieder jaar op het vernieuwde Spa-Francorchamps verreden.

Oud Spa-Francorchamps S-bocht Masta

Het oude circuit van Spa-Francorchamps nu

Sinds 2000 is het nieuwe gedeelte een permanent circuit. Hiervoor moest apart een nieuwe weg om het circuit heen gelegd worden.

Het oude gedeelte is nog wel toegankelijk en is nog vrijwel in orginele staat. Alleen de rechte lijn van Masta wordt tegenwoordig onderbroken door een kleine omleiding om aan te sluiten op een minirotonde.

Loading Player...

Het doodlopende deel van Stavelot richting Blanchimont lag er jarenlang verwaarloosd bij. Maar tegenwoordig doet het dienst als toegangsweg naar de kartbaan en het binnenterrein van het huidige circuit, en is het van een nieuwe asfaltlaag voorzien.

Verwaarloosd gedeelte jaren 90 op oud Spa-Francorchamps

© Tekst & foto's: Herman Liesemeijer Satellietfoto: Google Maps

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.