Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Circuit Montjuich Park

Deze pagina gaat over het oude stratencircuit van Montjuich Park (Circuit de Montjuïc in het Catalaans) gelegen in Barcelona, hoofdstad van de spaanse regio Catalonië. Ooit was dit één van de mooiste en snelste stadcircuits uit de geschiedenis van de auto- en motorsport. Dit circuit had een schitterend afwisselend parcours dat door een parkachtige omgeving slingerde langs monumentale gebouwen en diverse tuinen.

De voorgeschiedenis van Circuit Montjuich Park

Al in 1908 werden er in de regio Catatonië races georganiseerd op het 27,885 km lange Baix Penedes circuit. In de jaren 20 werd in de buurt van Barcelona het allereerste permanente circuit van Spanje gebouwd, het circuit van Sitges Terramar, dat in de jaren 30 alweer werd gesloten.

Met kerstmis 1932 werd er voor het eerst een motorrace georganiseerd door de straten van het Montjuich Park in Barcelona. In 1933 werden er de eerste autoraces verreden.

Monument Circuit de Montjuïc
Vlakbij de plaats waar de Formule 1 startte staat nu dit monument. Klik op de foto voor een ronde over het circuit!

De layout van Circuit de Montjuïc

Het circuit was 3,791 km lang en werd linksom verreden. Montjuich was met zijn diversiteit aan bochten en hoogteverschillen één van de mooiste en uitdagendste, maar ook één van de gevaarlijkste stedelijke stratencircuits ter wereld.

Circuit Montjuich

De Formule 1 Grand Prix van Spanje

Van 1969 tot en met 1975 werd, afwisselend met het nabij Madrid gelegen circuit van Jarama, om de twee jaar de Formule 1 Grand Prix van Spanje op Montjuich verreden. De Grand Pix van 1975 werd echter overschaduwd door tragedie die tevens het einde van Formule 1 races op het stratencircuit zou inluiden...

Circuit Montjuich F1 start finish
De plaats waar de Formule 1 races van start gingen.

De tragische Grand Prix van 1975

Het begon al in de training toen verschillende rijders hun bedenkingen over de veiligheid uitten en zelfs met een rijdersstaking dreigden. Toen de organisatie dreigde om de auto's in beslag te nemen om zo hun verliezen te compenseren oefenden de teameigenaren druk uit op hun rijders om hier vanaf te zien.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Emerson Fittipaldi reed echter tijdens de kwalificatie slechts de minimaal verplichte afstand van 3 ronden op lage snelheid om daarna terug te keren naar de pits, hij zou de volgende dag niet aan de start verschijnen.

Circuit Montjuich

Toen de race zondags van start was gegaan waren er al gauw enkele incidenten. In ronde 26 breekt de achtervleugel van de auto van de aan de leiding gaande Duitser Rolf Stommelen af, de auto kwam achter de vangrail terecht en drie marshalls en één reporter kwamen om.

Circuit Montjuich

Drie ronden later werd de race stilgelegd en Jochen Mass werd als winnaar uitgeroepen, er werden echter slechts halve punten gegeven. Dit was de laatste Grand Prix op Montjuich.

Circuit Montjuich start finish 24-uursrace
De plaats waar de 24-uursraces voor motoren van start gingen.

Het einde van Circuit de Montjuïc

Op het circuit werden nog tot en met 1986 24 uurs races voor motoren gehouden maar daarna werd het definitief "gesloten". In 2007 kwamen tijdens een revival nog éénmaal raceauto's in actie op Montjuich.

Circuit Montjuich

Tegenwoordig ligt bij Barcelona een modern permanent circuit waar nu de Grand Prix van Spanje wordt verreden. De wegen door Montjuich Park, die ooit dit spectaculaire stratencircuit vormden, zijn er nog steeds. Helaas wordt het parcours nu op één plaats ontsiert door een minirotonde.

Circuit Montjuich

© Tekst & foto's: Herman Liesemeijer

Tags: Spanje

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.