Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

  • Start
  • Népliget Park Boedapest

Népliget Park Boedapest

Népliget, een park in de Hongaarse hoofdstad boedapest, was ooit de plaats waar de allereerste Grand Prix van Hongarije plaatsvond in 1936. Het zou een heroïsche strijd worden waarbij Tazio Nuvolari met zijn Alfa Romeo de oppermachtige Mercedessen en Auto-Unions wist te verslaan op het bochtige parcours...

Het ontstaan van het Népliget stratencircuit

Begin jaren dertig waren er al plannen om in Hongarije een Grand Prix te organiseren maar deze kwamen echter nooit van de grond. Tot 21 juni 1936, toen op een stratencircuit door een park in de Hongaarse hoofdstad Boedapest de allereerste Grand Prix van Hongarije werd verreden. De naam van het park was Népliget hetgeen Hongaars is voor Volks Park.


Sattelietfoto van het bochtige parcours van Népliget. Op de centrale as in het midden was start/finish. Klik hier voor een verslag van een ronde.

Het Népliget stratencircuitcircuit was 4,989 km lang en werd linksom gereden. Opvallend aan de lay-out was dat het eigenlijk maar één echt recht stuk bevatte, de 750 meter lange rechte lijn waar zich start/finish bevond. De rest van het circuit bestond voornamelijk uit bochten.

Népliget Park Boedapest - Grand Prix circuit 1936

De layout van Népliget

Kenmerkend waren de lang gerekte bochten, die vaak vol gas konden worden genomen, die dan ineens werden gevolgd door een middelsnelle of langzame bocht. Dit maakte dat er eigenlijk nooit rechtuit geremd en geaccelereerd kon worden. Hierdoor vormde het circuit een speciale uitdaging voor de rijders en bood het kansen aan de auto's met minder motorvermogen.

Népliget start finish Vajda Péter utca
Hier ging in 1936 de allereerste Grand Prix van Hongarije van start.

De Grand Prix van Hongarije 1936

In de jaren dertig waren het de Duitse automerken Mercedes en Auto Union die, met financiële steun van Hitler, de dienst uitmaakten in de Grand Prix racerij (de voorloper van de Formule 1). Door hun brute motorvermogen gaven zij, in een tijd dat de meeste circuits nog echt snel waren, de concurrentie het nakijken.

Aanvankelijk leek het er op dat ook tijdens deze Hongaarse Grand Prix van 1936 de zege weer naar de Duitse automerken zou gaan. Al vroeg in de race pakt Rudolf Caracciola de leiding over van de vanaf de eerste positie gestarte Auto Union rijder Bernd Rosemeyer. Doch na 26 ronden begeeft zijn Mercedes motor het waardoor Rosemeyer de leiding weer in handen krijgt.

Népliget Park Boedapest - Grand Prix circuit 1936

Inmiddels zet de vanaf de vierde plaats gestarte Tazio Nuvolari, met zijn "tamme" Alfa Romeo, de op de tweede plaats rijdende Mercedes rijder Manfred von Brauchitsch onder druk op het bochtige parcours. Nadat deze onder de druk bezwijkt en door een fout van de baan schiet gaat Nuvolari op jacht naar Rosemeyer.

Het duurde niet lang voordat Nuvolari ook hem inhaalde en de leiding in de race over nam, om deze ook niet meer af te staan. Uiteindelijk won hij de race met een voorsprong van 14,2 seconden op Rosemeyer. Achille Varzi die met zijn Auto Union derde werd had een achterstand van maar liefst twee ronden! De ruim 100.000 aanwezige toeschouwers waren er getuige van hoe de oppermachtige Duitse teams werden verslagen.

Népliget Park Boedapest - Grand Prix circuit 1936

Het bleef destijds bij deze ene Grand Prix in 1936. Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak lag de hele autosport stil voor de komende jaren. Na de Tweede Wereldoorlog werd er pas weer in de jaren 60 geracet in Hongarije, eerst op het "Ferihegy" vliegveld van Boedapest.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Toerwagenraces op Népliget

Pas vanaf 1963 werden er weer races gehouden, voor het Europese Toerwagen Kampioenschap, op het Népliget stratencircuit dat ten opzichte van 1936 enkele wijzigingen had ondergaan. Zo was start/finish verplaatst naar een nieuw gedeelte en waren enkele bochten verlegd door wijzigingen aan de wegen (Zie ook "Een ronde Népliget 1936").

Könyves Kálmán körút Budapest Népliget
Onder andere vanwege de verbreding van deze weg moest een deel van het parcours in de jaren 60 verlegd worden.

In de jaren 1963 t/m 1970 deed het Europese Toerwagen Kampioenschap zes keer Népliget aan. De laatste race in 1970 werd gewonnen door de Nederlander Toine Hezemans.

Naast het Europese Toerwagen Kampioenschap werden er in deze periode ook op kleine schaal amateurraces gehouden. Uiteindelijk kwam ook hier een einde aan in 1972 waarna er nooit meer geracet is in Népliget.

Népliget Park Boedapest - Grand Prix circuit 1936
Op deze plaats was de start/finish in de jaren 60 en 70.

De Hungaroring

Begin jaren tachtig wilde Formule 1 baas Bernie Ecclestone een Grand Prix achter het ijzeren gordijn organiseren. In 1983 gaf de Hongaarse overheid opdracht om het oude stratencircuit te onderzoeken op de mogelijkheid om er weer een Grand Prix te organiseren.

Er waren al vergevorderde plannen om het circuit aan te passen toen men tot de conclusie kwam dat het beter was een compleet nieuw permanent circuit aan te leggen, de Hungaroring.

Hungaroring - Grand Prix Hongarije 1998
De Silberpfeilen uit de jaren 30 zijn in 1998 even terug in Hongarije, dit keer op de Hungaroring tijdens het voorprogramma van de Formule 1.

Met de Hungaroring op korte afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat er ooit weer een raceauto door het Népliget Park zal rijden. Vandaag de dag ligt het park er vrijwel ongewijzigd bij en wordt nog slechts bevolkt door wandelaars die van de rust komen genieten en door zwervers. En af en toe komt er nog eens iemand gewapend met een camera om foto's van het voormalige stratencircuit te maken.

Népliget Park Boedapest - Grand Prix circuit 1936

© Tekst en foto's: Herman Liesemeijer Satellietfoto: Google Maps

Tags: Hongarije

Gerelateerde artikelen

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.