Change language: English
Deze pagina gaat over het meest gevreesde deel van de Nürburgring Nordschleife, de Fuchsröhre. Deze serie razendsnelle bochten met enorme hoogteverschillen is zonder twijfel een van de meest opwindende en gevaarlijkste delen van de Nordschleife. Bovendien is dit het gedeelte met de meeste G-krachten!
De afdaling in de Fuchsröhre
De Nürburgring Nordschleife kent vele opwindende en gevaarlijke secties. Maar de Fuchsröhre is daarvan wel de meest extreme. Zelf heb ik verschillende keren op de Nordschleife gereden en ik zal proberen dit deel van de baan te beschrijven, voor zover dat mogelijk is.
De Fuchsröhre is één van de meest opwindende, intimiderende en gevaarlijkste stukjes racebaan ter wereld. Het laatste gedeelte door het dal is zelfs opwindender dan de Raidillon op Spa-Francorchamps!
De naam Fuchsröhre, Duits voor vossenhol, is ontstaan doordat zich tijdens het aanleggen van de Nürburgring op die plaats een vos ophield in een van de afwateringsbuizen. De gehele combinatie bestaat uit 5 bochten die allemaal volgas genomen kunnen worden. Makkelijk denk je?
Komende vanuit de Arembergbocht accelereer je, onder de brug door, richting Fuchsröhre. Eerst krijg je een links rechts combinatie die verscholen ligt achter een heuveltje die je blindelings in moet sturen terwijl je het gas er vol op houdt.
Na deze bochten gaat de baan steil naar beneden waardoor je nog sneller accelereert. Dan een heel kort recht stukje, net genoeg om op te schakelen, gevolgd door een knik naar links. Aan de binnenkant van deze knik zat in 2004 een hobbel waardoor je met zo’n 180 km per uur een stuk opzij schoof! Inmiddels is deze hobbel gladgestreken. Na de linker knik volgt een kort recht stuk.
Veel G-krachten!
De snelheid is inmiddels opgelopen tot ruim 200 kilometer per uur wanneer je beneden bij het laatste en spannendste deel aankomt. Je ziet de laatste rechts-links-combinatie voor je opdoemen… En je moet jezelf hier dwingen om het gas erop te houden want “iets” in je zegt dat je moet liften. Terwijl je weet dat het vol gas kan.
De rechterbocht is nog vrij kort. Maar de linker is een langgerekte bocht die halverwege van steil naar beneden, steil omhoog gaat! De krachten zijn hier enorm! Je voelt vooral dat je armen naar beneden worden getrokken. Een gevoel dat ik me altijd herinner wanneer ik aan de Fuchsröhre denk.
Jackie Stewart vertelde eens in een documentaire dat op dit punt (hij ging er met zijn Tyrell met zo’n 300 km per uur door) zoveel G-krachten zijn dat je niet eens je voet van het gaspedaal kunt krijgen!
Lees ook het hoofdartikel over de oude Nürburgring >>
Tekst en foto’s: Herman Liesemeijer
Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast