Change language: English

Deze pagina vertelt het verhaal van het minder bekende gedeelte van de oude Nürburgring, de Südschleife. In tegenstelling tot zijn grote broer de Nordschleife behoort dit gedeelte werkelijk tot het verleden…

De Südschleife, het vergeten deel van de oude Nürburgring

Dit zou het vergeten deel van de oude Nürburgring genoemd kunnen worden. De Südschleife maakte deel uit van het originele circuit zoals dat in 1927 werd geopend. Tot 1931 werd er geracet op de 28 km lange combinatie van de Nordschleife, Start und Ziel Schleife en de Südschleife. De Südschleife was oorspronkelijk bedoeld voor nationale races, grote evenementen zouden plaats vinden op de prestigieuze Nordschleife.

Nürburgring - Südschleife in het rood
Totaaloverzicht van de oude Nürburgring. Het rode gedeelte is de Südschleife
Klik op de foto voor een fotoverslag van een ronde, of bekijk onderstaande video voor een rit over de restanten van de Südschleife.

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werden de faciliteiten van het circuit gebruikt als hoofdkwartier van de geallieerden die met hun tanks het circuit zwaar beschadigden. Toen de oorlog voorbij was werd de Südschleife, met hulp van de Franse regering, als eerste gerepareerd en in Augustus 1947 werd er weer geracet. De Nordschleife was eind 1949 weer klaar voor gebruik.

Nürburgring Südschleife - Toegangsweg naar parkeerterrein
Hier is de Südschleife meestal afgesloten (let op de slagboom die nu toevallig open staat). Dit gedeelte dient bij evenementen als toegangsweg naar de parkeerterreinen.

Stichstrasse

De laatste officiële race race op de Südschleife was een Formule 3 race op 17 Oktober 1971. Tot 1975 werd tijdens de zogenaamde “Touristenfahrten” nog wel gebruik gemaakt van het volledige circuit. Ook werden er nog enkele niet officiële “races” verreden waarbij gebruik werd gemaakt van de z.g. Stichstraße. Dit was een verbindingsstuk, aangelegd in 1938, dat het mogelijk maakte om tegelijkertijd op de Nordschleife, in combinatie met de Start und ziel schleife, en de Südschleife te kunnen rijden.

Nürburgring Südschleife - Rassrück
De Rassrück-sectie.

Het einde van de Südschleife

Nadat, na het zware ongeluk van Niki Lauda in 1976, de Nürburgring de Grand Prix van Duitsland was kwijtgeraakt werden er plannen gemaakt voor een nieuw circuit. Op de plaats van de Start und ziel schleife en een deel van de Südschleife werd een gloednieuw circuit gebouwd met een aansluiting op de Nordschleife. Dit betekende definitief het einde van het zuidelijke deel van de oude Nürburgring.

Nürburgring Südschleife - Scharfer Kopf
Hier begint Scharfer Kopf, een combinatie van twee bochten. Na deze eerste bocht begint de openbare weg.

De Südschleife vandaag de dag

Wat overbleef van is nu gedeeltelijk in gebruik als de openbare weg van Nürburg naar Müllenbach. Een nietsvermoedende reiziger zal hier niet aan zien dat dit stukje weg ooit deel uitmaakte van ’s werelds meest aansprekende racebaan. Een ander gedeelte ligt er overwoekerd bij en heeft nu meer weg van een geasfalteerd bospaadje. Het best geconserveerde deel doet tegenwoordig bij evenementen dienst als toegangsweg naar de parkeerterreinen.

Nürburgring Südschleife - Scharfer Kopf II
De openbare weg heeft hier nog steeds de vorm van de tweede bocht van Scharfer Kopf, tevens de laatste bocht van de Südschleife. Even verder sloot de baan aan op de Start und Ziel Schleife.

Nürburgring Südschleife - Oude telefoonpaal van baanpost
Tegenover Camping Müllenbach vind je nog een oude telefoonpaal van een baanpost.

Nürburgring Südschleife - Verlaten circuit
Het verlaten deel van de oude Nürburgring.

Lees ook het hoofdartikel over de oude Nürburgring >>

Tekst en foto’s: Herman Liesemeijer

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast