Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

E-book: De Magie van Verweerd Asfalt - Een reis langs klassieke racecircuits in Europa

 Door de maker van deze website!

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Nieuwste video

Loading Player...

Nieuwste artikelen

Nürburgring Südschleife

Deze pagina vertelt het verhaal van het minder bekende gedeelte van de oude Nürburgring, de Südchleife. In tegenstelling tot zijn grote broer de Nordschleife behoort dit gedeelte werkelijk tot het verleden...

De Südschleife, het vergeten deel van de oude Nürburgring

Dit zou het vergeten deel van de oude Nürburgring genoemd kunnen worden. De Südschleife maakte deel uit van het originele circuit zoals dat in 1927 werd geopend. Tot 1931 werd er geracet op de 28 km lange combinatie van de Nordschleife, Start und Ziel Schleife en de Südschleife. De Südschleife was oorspronkelijk bedoeld voor nationale races, grote evenementen zouden plaats vinden op de prestigieuze Nordschleife.

Nürburgring Nordschleife en Südschleife
Totaaloverzicht van de oude Nürburgring. Het rode gedeelte is de Südschleife

Klik op de foto voor een fotoverslag van een ronde, of bekijk onderstaande video voor een rit over de restanten van de Südschleife.

Loading Player...

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werden de faciliteiten van het circuit gebruikt als hoofdkwartier van de geallieerden die met hun tanks het circuit zwaar beschadigden. Toen de oorlog voorbij was werd de Südschleife, met hulp van de Franse regering, als eerste gerepareerd en in Augustus 1947 werd er weer geracet. De Nordschleife was eind 1949 weer klaar voor gebruik.

Nürburgring Südschleife
Hier is de Südschleife meestal afgesloten (let op de slagboom die nu toevallig open staat), dit gedeelte dient bij evenementen als toegangsweg naar de parkeerterreinen.

De laatste officiële race race op de Südschleife was een Formule 3 race op 17 Oktober 1971. Tot 1975 was het nog wel mogelijk om tijdens de zogenaamde "Touristenfahrten" over de Südschleife te rijden, ook werden er nog enkele niet officiële "races" verreden waarbij gebruik werd gemaakt van de z.g. Stichstraße. Dit was een verbindingsstuk, aangelegd in 1938, dat het mogelijk maakte om tegelijkertijd op de Nordschleife, in combinatie met de Start und ziel schleife, en de Südschleife te kunnen rijden.

Nürburgring Südschleife Rassrück
De Rassrück sectie.

Nadat, na het zware ongeluk van Niki Lauda in 1976, de Nürburgring de Grand Prix van Duitsland was kwijtgeraakt werden er plannen gemaakt voor een nieuw circuit. Op de plaats van de Start und ziel schleife en een deel van de Südschleife werd een gloednieuw circuit gebouwd met een aansluiting op de Nordschleife. Dit betekende definitief het einde van de Südschleife.

Nürburgring Südschleife Scharfer Kopf
Hier begint Scharfer Kopf, een combinatie van twee bochten. Na deze eerste bocht eindigt het overgebleven gedeelte van de Südschleife.

de magie van verweerd asfalt ebook

button ja ik wil dit e book

Wat overbleef van de Südschleife is nu gedeeltelijk in gebruik als openbare weg (Nürburg - Müllenbach). Een niets vermoedende reiziger zal hier niet aan zien dat dit stukje weg ooit deel uitmaakte van 's werelds meest aansprekende racebaan. Een ander gedeelte ligt er overwoekerd bij en heeft nu meer weg van een geasfalteerd bospaadje. Het best geconserveerde stukje Südschleife doet tegenwoordig bij evenementen dienst als toegangsweg naar de parkeerterreinen.

Nürburgring Südschleife
De openbare weg heeft hier nog steeds de vorm van de tweede bocht van Scharfer Kopf, tevens de laatste bocht van de Südschleife. Even verder sloot de Südschleife aan op de Start und Ziel Schleife.

Nürburgring Südschleife telefoonpost
Een oude telefoonpaal van een baanpost langs de Südschleife staat er nu verlaten bij.

Tekst en foto's: Herman Liesemeijer

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.