Wij gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren, advertenties weer te geven en om functies voor social media te bieden. U kunt deze cookies weigeren of uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van de website negatief beïnvloeden.


Circuits of the past

Herinneringen aan de racecircuits van weleer!

Racecircuit Database

Zandvoort

  • Naam: Circuit Park Zandvoort
  • Locatie: Zandvoort, Nederland
  • Type: Permanent circuit

Geschiedenis Circuit Zandvoort

Deze pagina behandeld de geschiedenis van Circuit Zandvoort, vanaf het stratencircuit van 1939 tot en met het huidige circuit. Met uiteraard veel aandacht voor de oorspronkelijke layout.

Een ronde over het oude Circuit Zandvoort

Een fotoverslag van een ronde over het oude Circuit Zandvoort. De beelden laten zien welk deel van het oorspronkelijke circuit nog in gebruik zijn en welke delen niet. Van de verloren delen zie je hoe het er nu uitziet, afgewisseld met historische foto's.

Door Herman Liesemeijer.

Scheivlak

Mag dan de Tarzanbocht de bekendste zijn, de bocht waar iedereen die ooit op Zandvoort heeft gereden het altijd over heeft is het ScheivlakDe sprint over de Hunzerug, vol gas door de Rob Slotemaker bocht omhoog, het korte aanremmen bovenop de duintop en dan met hoge snelheid het Scheivlak in met haar hoogteverschillen. Dat alles maakt dit tot één van de mooiste stukjes racebaan ter wereld!

Het stratencircuit van Zandvoort

De meeste mensen verbinden de Nederlandse badplaats Zandvoort met het huidige permanente Circuit Zandvoort. Doch minder bekend is dat hier voorheen ook een stratenciruit was.

Layout circuit Zandvoort

De layout van Circuit Zandvoort moest verschillende malen worden gewijzigd. Aanvankelijk vanwege verscherpte veiligheidseisen, maar later ook vanwege de aanleg van een bungalowpark. Deze pagina toont alle circuitversies door de jaren heen. Het laat zien hoe de snelle layout van zandvoort eerst langzamer werd gemaakt, en hoe het circuit uiteindelijk ingrijpend werd gewijzigd.

Marlborobocht

Het ontstaan van de Marlborobocht

De Marlborobocht was de chicane die vanaf 1980 de snelheid op het destijds omstreden snelle gedeelte achter op het circuit van Zandvoort moest terug brengen. Oorspronkelijk lag op deze plaats een snelle combinatie van een linker en een rechter knik, het Hondenvlak. De chicane werd tussen de beide knikken aangebracht, hierbij werden de knikken ook wat flauwer gemaakt.

Bovenstaande foto is in 1978 gemaakt bij Tunnel Oost (voorgrond) en toont het "omstreden snelle gedeelte" achter in het circuit. De bocht op de achtergrond is de tweede knik van het Hondenvlak.

Een ronde over het stratencircuit van Zandvoort

Een verslag van een ronde over het oude stratencircuit van Zandvoort, dat vooral bekend is door het permanente circuit, gemaakt door Herman Liesemeijer.

Namen bochten Circuit Zandvoort

Vandaag de dag zijn de bochten op de meeste circuits vernoemd naar sponsoren of simpelweg genummerd. In vroeger tijden hadden de bochten originelere namen. Op deze pagina wordt verklaard waar de bochtnamen op het oude circuit van Zandvoort vandaan kwamen.

Panoramabocht

Het ontstaan van de Panoramabocht

De Panoramabocht was de chicane op het oude gedeelte van Circuit Zandvoort die eind 1972 werd aangelegd in het kader van de grote renovatie voor de Formule 1 Grand Prix van Nederland van 1973. Het was een van de vele veiligheidseisen die werden gesteld aan het doorgaan van de Grand Prix.

De Panoramabocht verving de bij veel rijders zeer geliefde razendsnelle bochtencombinatie "Bos In", die door Rob Slotemaker werd gekwalificeerd als "the difference between de boy and the man". Vanwege de hoge bochtsnelheid werd deze echter te gevaarlijk bevonden en moest een chicane de snelheid op dit gedeelte omlaag brengen.

 Protected by Copyscape Duplicate Content Check

© 2003 - 2017 Alle rechten voorbehouden - Niets van deze site mag zondermeer worden gekopieerd en gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder en eventuele andere bezitters van de copyrights. Schending van onze rechten zal met alle juridische middelen worden bestreden.