Change language: English

Deze pagina vertelt de geschiedenis van de oude Schleizer Dreieck, het oudste stratencircuit van Duitsland gelegen nabij de stad Schleiz in de voormalige DDR. Ooit was dit een prachtig natuurcircuit dat zich kon meten met circuits als Spa-Francorchamps. Vanwege veiligheidsredenen werd het parcours drastisch ingekort en rest nu nog slechts een gemiddeld stratencircuit…

Het ontstaan van “natuurcircuit” de Schleizer Dreieck

De Schleizer Dreieck is het oudste stratencircuit van Duitsland. In 1922 ontdekte de ingenieur Karl Slevogt dat de driehoekige verbinding van wegen ten zuiden van de stad Schleiz uitermate geschikt was om Sportauto’s te testen. Doordat het parcours bestond uit wegen die waren aangepast aan het landschap noemde men het een “natuurcircuit”.

Schleizer Dreieck Circuit

Op 10 juni 1923 werd hier voor het eerst een zuinigheidsrit gehouden, de beste gemiddelde snelheid was toen 64,2 km/h. In 1924 werd er voor het eerst een motorrace georganiseerd, dit was de eerste keer dat er echt geracet werd op de Schleizer Dreieck.

De eerste autorace werd in 1933 verreden. In 1937 was de laatste race voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog.

De layout van de Schleizer Dreieck

Het circuit was 7,631 km lang, werd linksom gereden, en had een hoogteverschil van 60 meter. Het was het beste te vergelijken met Spa-Francorchamps.

Schleizer Dreieck Circuit map 1923-1988

De bochten waren, op de drie verbindingsbochten na, allemaal snel en vloeiend in combinatie met klimmende en afdalende stukken.

In Mei 1988 werd het circuit ingekort tot 6,805 km doordat een nieuwe verbinding in gebruik werd genomen zodat het parcours niet meer door de stad Schleiz liep.

Schleizer Dreieck Circuit

Races op de Schleizer Dreieck

Na de tweede wereldoorlog behoorde Schleiz tot de socialistische DDR. Ondanks alles slaagden race-enthousiasten er in om in 1948 alweer motorraces te organiseren op de Dreieck.

Tot en met 1955 waren de races een puur Duitse aangelegenheid. Vanaf 1956 kwamen er weer coureurs uit diverse landen naar Schleiz, wat de populariteit een enorme stimulans gaf.

Schleizer Dreieck Circuit

In 1961 worden voor het eerst na de oorlog ook weer autoraces georganiseerd. Als gevolg van de koude oorlog reden er vanaf 1962 geen West Duitse rijder meer in de toenmalige DDR en sinds begin jaren 70 waren de rijders alleen nog maar afkomstig uit socialistische buurlanden.

In 1989, na de “Wende”, mogen er voor het eerst weer rijders uit het westen aan de start verschijnen.

Schleizer Dreieck Circuit

Het einde van het oude stratencircuit

In 1991 zijn de beide Duitslanden weer herenigd. Doch dat jaar wordt de Schleizer Dreieck afgekeurd voor autoraces. In 1992 wordt begonnen met werkzaamheden die het circuit veiliger moeten maken. Er worden onder andere grindbakken aangelegd. Bovendien wordt in 1993 een chicane aan het parcours toegevoegd. Dit zorgde ervoor dat in 1994 de zijspanraces weer terugkeerden.

Echter aan het einde van 2002 raakte de Schleizer Dreieck de licentie voor motorraces kwijt vanwege de veiligheid. Het circuit werd vooralsnog nog wel geschikt bevonden voor autoraces.

Schleizer Dreieck Circuit

Hoe dan ook, de organisatoren kwamen tot de conclusie dat het stratencircuit in de huidige vorm niet meer aan de moderne veiligheidseisen kon voldoen. Ze besloten tot een grondige verbouwing van de Schleizer Dreieck. Deze verbouwing startte in 2003 en zou het oude parcours drastisch zou doen veranderen!

Ongeveer halverwege het circuit zou een nieuwe verbinding komen, met een nieuw Start/Finish-gedeelte, dat uitkomt op het oude Start/Finish-gedeelte. Hiermee bleef er een circuit van slechts 3,805 km over. En in tegenstelling tot het oude parcours heeft de nieuwe Schleizer Dreieck nu een stop-and-go-karakter.

Op 21 augustus 2004 werd de nieuwe Schleizer Dreieck geopend. Waarmee de races op het oude snelle traject nu definitief tot het verleden behoren. Doch doordat de Schleizer Dreieck uit openbare wegen bestaat, kun je het oude rondje nog steeds rijden.

Schleizer Dreieck Circuit

© Tekst: Herman Liesemeijer Foto’s: Jan van der Graaf

Wat is jouw mening over dit circuit?

Abonneer op ons YouTube-Kanaal: youtube.com/circuitsofthepast